Hatvanegy új CSeries vételéről szóló szándéknyilatkozat futott be a kanadai Bombardier irodájába, a meg nem nevezett megrendelő európai székhelyű.
A Reuters szerint ezt maga a Bombardier jelentette be a harmadik negyedévi üzleti jelentésének nyilvánosságra hozatalakor. Közlésük szerint ügyfelük 31 gépet venne listaáron számolva 2,4 milliárd dollárért és további 30-ra szerezne opciós jogot, ez utóbbit is beszámítva az ügylet értéke 4,8 milliárd dollár lehet.
A hír azok után nem különösebben meglepő, hogy az Airbus pár hete bevásárolta magát a CSeries programba, bár ennk legfőbb oka az lehetett, hogy a Bombardier elkerülje az Egyesült Államok által a Boeing kezdeményezésére kivetett 200 százalékos büntetővámot. A gépek ugyanis az Airbus amerikai gyárában készülnének.
A Bombardier CSeries két európai használója jelenleg a Lufthansa-csoporthoz tartozó Swiss, amely a CS100-as indító légitársasága volt, illetve az airBaltic, amely a CS300-ast vezette be a világon elsőként. A Swiss-nek jelenleg 8 darab CS100-asa (további kettő érkezik még), és 4 CS300-asa van, és további 16 érkezik. Az airBalticnál egyelőre 7 CS300-as szolgál a megrendelt 20 darabból.
Martin Gauss, az airBaltic vezérigazgatója már jelezte, hogy a flottában lévő 12 darab Q400-ast is CSeries-ekre cserélik majd, mert szerinte ” a turboprop korszak lejárt”. Akkori sajtóértesülések szerint a CSeries-ek mellett a rivális Embraer E195-E2-eseket is vizsgálták. A Q400-asok bérlete 2021 és 2022 között jár le, de az új gépeket már 2019-2020-tól bevetnék, a régi gépeket pedig a bérleti időszak lejártáig más cégnek adnák át.
A Bombardier harmadik negyedéves pénzügyi jelentése szerint tudnák hova tenni az ebből érkező bevételt. Kimutatásaik szerint a január-szeptemberi időszakban 3 százalékkal kevesebb, 11,5 milliárd dollár bevételhez jutottak, de a kereskedelmi gépek értékesítéséből származó bevétel 11 százalékkal csökkent. Az adózott eredmény a harmadik negyedévben 117 millió dollár veszteséget mutatott, 20 százalékkal többet, mint tavaly ugyanilyenkor. Az egész éves adózott eredmény egyelőre 38 százalékkal kedvezőbb, de még így is a piros régióban van: a tavalyi 722 milliós veszteség után idén 444 milliós mínuszt könyveltek el a január-szeptemberi időszakban.
A Bombardier 8-10 CSeries repülőgéppel kevesebbet lesz képes idén átadni a vásárlóknak a tervezettnél. A gyártó idén 30 CSeries átadását tűzte ki, de a november 2-án közölt adatok szerint már összesen csak 20-22 darab átadását látják teljesíthetőnek év végéig. Januártól novemberig 12 darabot tudtak átadni.
A tavalyi átadási cél 15 darab volt, de ebből mindössze 7 darabot sikerült leszállítani a vásárlóknak, 8 darab gép átadása 2017-re csúszott, azaz eddig összesen 19 darab CSeries állt kereskedelmi forgalomba.
A gyártó a csúszás okaként a Pratt & Whitney PW1500G hajtóművekkel kapcsolatos problémákat jelölte meg: a hajtómű műszaki problémái miatt a kanadai gyártó az új gépekhez leszállított több hajtóművet is kénytelen volt kiadni cseredarabként a meglévő üzemeltetőknek.