Nem csak az a kérdés, hogy van-e jövője az Austrian Airlinesnak, hanem az is, hogy az milyen lesz – nyilatkozta a tulajdonos Lufthansa-holding vezetője. Carsten Spohr az osztrák légitársaság hatvanadik születésnapjának alkalmából beszélt arról, hogy az öregedő szélestörzsű gépparkot addig nem újítják meg, amíg az Austrian nem válik hatékonyabbá.
Jövedelmezősége harmada a Lufthansa és a Swiss teljesítményének, a holding flottájának 10 százalékát üzemelteti, de a teljes bevételnek csak 4 százalékát adja – mondta az Austrian Airlines-ról Carsten Spohr, a tulajdonlos Lufthansa-csoport vezetője a minap.
Hozzátette: nem csak az a kérdés, van-e egyáltalán jövője a légitársaságnak, hanem hogy az hogyan is néz majd ki. Mindezt az austrianaviation.net szerint az Austrian hatvanadik születésnapján mondta el.
Spohr szerint nem használja ki eléggé a benne rejlő potenciált a légitársaság. Bár miközben rekordszintű, 101 millió eurós profitot jelentett a 2017-es évre, csak az utolsó előtti helyen végzett a növekedés mértékét tekintve az európai légitársaságok között.
A fővezér kijelentette, hogy lényegi összefüggés van a költségek és a növekedés között: ha egy légitársaságnak magas költségei vannak, nem tud eléggé növekedni.
Ezért Spohr bejelentette, hogy addig szó sem lehet az Austrian öregedő 767-eseinek és 777-eseinek leváltásáról, amíg ezt a cég nem tudja magának finanszírozni.
A kiöregedő szélestörzsűek újakkal való helyettesítéséhez nagyobb nyereség és hatékonyság kell, alacsonyabb költségek mellett. A vezér szerint csak egy nagyjából 150 millió eurós éves profitnál lehet szó az osztrák 767-es és 777-esek lecseréléséről – írja az austrianwings.info portál.
De Spohr figyelmeztetett, hogy olyan üzemelés kell, amely kedvezőtlen gazdasági környezetben is képes a gépek finanszírozását biztosítani. Szólt arról is, hogy tárgyalni fog a bécsi reptér, illetve az osztrák légtérhasználat költségeiről is.
Hangsúlyozta azt is, hogy nem ért véget a légitársaságok konszolidációja Európában, ezért a Lufthansa-holdingnak erősnek kell lennie.
Az osztrák portál emlékeztet arra, hogy miután nagyjából kilenc éve átvette a csoport az Austriant, a cég elvégezte a „házi feladatát”: optimalizálták a járathálózatot, elbocsátások is voltak, a nem gazdaságosan üzemeltethető repülőgépeket, mint például a CRJ-k, a Fokkerek és a kisebb Dash-ok, mind kivonták a flottából és korszerűbb Embraer E195-ösökkel helyettesítették javarészt.
Az osztrák 767-esek átlagéletkora 22 év, a legöregebb példány azonban 27 éves. A 777-esek közül a legidősebb 21 esztendős, a legfiatalabb pedig 11, bár mindegyik szélestörzsű kabinját jelentősen felújították az elmúlt években.
És mivel a repülésbiztonság miatt alapos karbantartásra van szükség, az idősödő gépekre egyre többet kell költeni a gyakoribb meghibásodások miatt, emellett a régebbi technológia okán többet is fogyasztanak ezek, mint egy vadonat új példány.
Az öreg Boeing-szélestörzsűek miatt tehát ördögi kör alakul ki: a Lufthansa-holding úgy vár el nagyobb hatékonyságot és alacsonyabb költséget, hogy ezt az idős repülőgépekkel nem igazán lehet elérni.
A hosszú távú járatokat teljesítő modern flottával viszont az Austrian csökkenthetné az üzemeltetési költségeit, és a korszerű fedélzeti szolgáltatásokkal vonzóbb lenne az utasoknak, így nagyobb bevételt is termelne.
Ezért felmerülhet: mi áll amögött, hogy Carsten Spohr teljesíthetetlennek tűnő feltételeket szab az Austrian szélestörzsűinek lecseréléséhez?
A portál szerint ebből következik az a kérdés, hogy vajon milyen komolyan gondolja a holding a hosszú távú járatok megtartását Bécsben. Hiszen jelzésértékű, hogy a Lufthansa és a Swiss szélestörzsű gépparkját megújítják, eközben az Austrian csak egy használt, 17 éves 777-est kapott nemrég.