Hétfőn reggel 9 óra előtt nem sokkal Budapesten szállt le a Wizz Air Sofia – Tel Aviv járatát teljesítő Airbus A321-es, információink szerint technikai probléma miatt.

A W6 4427-es számú járat a reggeli órákban szállt fel Szófiából 220 emberrel a fedélzetén. A járatot teljesítő Airbus A321-es repülőgép a szófiai repülőtér közelében tízezer láb (kb. 3 000 méter) magasságban két várakozókört tett meg.

A repülőgép személyzete az LiveATC.net oldalon visszahallgatható rádióforgalmazás szerint
sürgősségi helyzetet (pan-pan) jelentett, mert a pilóták egymástól eltérő – megbízhatatlan – sebességadatokat kaptak a repülőgép műszereitől. 

Illusztráció, a Wizz Air egyik Airbus A321-es repülőgépe (Fotó: AIRportal.hu)

Ezt követően a szófiai téli időjárás miatt a pilóták úgy döntöttek, hogy kitérő repülőtéren szállnak le. Az A321-es Belgrád irányába repült tovább mintegy 20 ezer lábas (kb. 6 000 méter), a normál utazómagasságnál alacsonyabban repülve.

A repülőgép Belgrád közelében süllyedni kezdett 12 000 lábig (3 600 méter), majd újra emelkedett, már magasabbra, 28 000 lábra (8 500 méter), és Budapest felé vette az irányt.

A budapesti repülőtérre végrehajtott süllyedés közben a repülőgép egy plusz kört tett meg Cegléd térségében, mert a LiveATC oldalon visszahallgatható rádióforgalmazás szerint a repülőgép magasabban volt a kelleténél. Ezt követően az A321-es biztonságosan leszállt a ferihegyi repülőtér 31R jelű futópályáján.

A budapesti repülőtéren az A321-est a virtuális radarok képei szerint a Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóparancsonkság egységei várták a számára kijelölt állóhelyen.

Információink szerint a Wizz Air legújabb A321-es repülőgépei – mint az érintett HA-LXP is – fel vannak szerelve az ilyen esetekben a pilótákat segítő alternatív sebesség és magasságmérő rendszerrel, mely a magasságot GPS alapon, a sebességet a repülőgép állásszögéből számolja. Arról egyelőre nincs információ, hogy a légnyomás alapon dolgozó sebességmérő rendszerek miért nem működtek megfelelően a repülőgépen.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Saratov Airlines Antonov An-148-as repülőgépe a vizsgálatok elsődleges adatai szerint a sebességmérő műszerek jegesedése miatt zuhant le Moszkva közelében február 11-én.

Kérdésünkre a légitársaság az alábbi hivatalos állásfoglalást juttatta el az AIRportal.hu részére:
“Február 26-án a Wizz Air W6 4427 számú, Szófiából Tel-Avivba tartó járata műszaki okok miatt Budapesten szállt le. A repülőgép rendben leszállt, jelenleg műszaki ellenőrzés alatt áll. A késés minimalizálása érdekében a Wizz Air másik repülőgéppel fogja üzemeltetni a járatot. A járat várhatóan 10:50-kor folytatja útját Tel-Aviv felé. A Wizz Air elnézést kér az okozott kényelmetlenségért, de utasaink, személyzetünk és repülőgépeink biztonsága elsődleges fontosságú számunkra.”

A repülőgép útvonala a flightradar24.com radarképén.

A délutáni órákban a Wizz Air egy másik, szntén Szófiából induló gépe is hasonló okok miatt szállt le Budapesten

Újabb kitérő: Budapesten szállt le a Wizz Air Szófia – Milánó járata