Megkezdte az első módosított törzsű, nagyobb utas-befogadóképességű A321neo összeszerelését az Airbus. Ebből a változatból rendelt a Wizz Air is.

A321neo a Wizz Air színeiben az eredeti ajtókiosztással. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A321neo a Wizz Air színeiben az eredeti ajtókiosztással. (Forrás: Airbus)

Az A321neo ‘Airbus Cabin-Flex’, azaz ACF változatán az 1994 óta gyártott eredeti A321-es alapváltozat törzséhez képest jelentős módosításokat kellett végrehajtani annak érdekében, hogy több utast tudjon szállítani a fedélzetén.

Az eredeti A321ceo (current engine option) repülőgépek maximum 220 utas befogadására voltak alkalmasak, az utóbbi években a low-cost légitársaságok igénye szerint a férőhelyek számát 230-ra növelték. A Wizz Air jelenlegi A321ceo repülőgépei is 230 utas szállítására képesek, mely a típus maximális befogadóképessége.

Az A321neo ACF törzsét, valamint a kijáratok/vészkijáratok számát és elrendezését azért kellett módosítani, hogy a hatósági előírásoknak megfelelve még tízzel, 240 fősre legyen növelhető a típus maximális befogadóképessége.

Az A321neo alapváltozatán a korábbi generációs A321-esekhez hasonlóan négy teljes méretű ajtó volt a szárny előtt, négy pedig a szárny mögött.

Az új, 240 utas szállítására képes A21neo ACF változatokat négy darab szárny feletti vészkijárattal szerelik fel, melyek kiváltják az eredeti törzsön a szárny előtt közvetlenül elhelyezett két teljes méretű ajtót. A szárny mögötti két kijáratot pedig négy törzskeretnyi távolsággal hátrébb helyezik, utóbbiakat az légitársaság kérésére deaktiválni is lehet majd, amennyiben az kevesebb székkel üzemelteti a típust.

Így módosul az ajtók elhelyezése az A321neo ACF változatának törzsén. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Így módosul az ajtók elhelyezése az A321neo ACF változatának törzsén. (Forrás: Airbus)


Az új A321neo törzselemeket a Premium Aerotec cég készíti és az elsőt már le is szállították a gyártónak. Az új ajtókiosztás miatt teljesen át kellett tervezni a gyártási folyamatot, mert az A321neo ACF törzsének 17-es számú külső héjpanelje 12 méteres a korábbi változat 9 méteres hosszával szemben – a Flightglobal információi szerint.

Az A321neo ACF változatú repülőgépekbe az új ajtókiosztás mellett vékonyabb háttámlájú üléseket, átalakított hátsó konyhát és mellékhelyiségeket szerelnek.

A Wizz Air 2015. júniusában 110 darab Airbus A321neo repülőgépet rendelt, amelyeket 2019 és 2024 között vesz át a low-cost légitársaság.

Az első Airbus A321neót a Virgin America légitársaság vette át még április közepén. A második A321neo üzemeltető az izlandi low-cost WOW air lett, aki a Paris Air Show harmadik napján vette át első új generációs keskenytörzsűjét. A harmadik A321neo üzemeltető szintén európai cég, a svéd Novair szabadidős légitársaság lett, aki június 30-án vette át az Air Lease Corporation (ALC) lízingcégtől bérelt gépét.

A321neo a Wizz Air színeiben az új ajtókiosztással, két-két szárny feletti vészkijárattal. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A321neo a Wizz Air színeiben az új ajtókiosztással, két-két szárny feletti vészkijárattal. (Forrás: Airbus)

MEGOSZTÁS