Megkezdi utolsó Boeing 747-esei kivonását a flottából a Qantas, amely 1971 óta üzemeltette az Egek Királynőjét. Helyét Dreamlinerek veszik át, bár hat, viszonylag fiatal Jumbó még marad egy ideig a légitársaságnál.

A Qantas Boeing 747-400-as repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

A Business Traveller az ausztrál Qantastól kapott tájékoztatásra hivatkozva azt írta, hogy a Boeing Seattle-i gyárába már megérkeztek első Dreamlinerük egyes komponensei, rövidesen megkezdik az összeszerelést, ezért ideje elkezdeni a Jumbo Jetek kivonását.

Az első Dreamliner hónapokon belül megérkezik, és ezen új gépek segítségével indít majd a Qantas közvetlen útvonalat Perth és London között.

Az ausztrálok azonban nem várnak hónapokat, már ezen a héten távozik a flottából a VH-OJM lajstromú, 1991-ben gyártott példány. Szolgálata alatt a gép több mint négymillió embert szállított és annyi kilométert repült, mint a Föld-Hold távolság 120-szorosa.

Jelenleg így már csak tíz 747-es szolgál az ausztrál légicég flottájában, ezekből további négy régebbi példány távozik még, arról nem tudni, hogy mi lesz a gépek további sorsa. A megmaradó, felfrissített kabinnal rendelkező hat példány még néhány évig megmarad a társaságnál. A lépéssel a légiközlekedés legemblematikusabb típusa még eggyel közelebb került eltűnéséhez, bár a folyamat még sok-sok évig fog tartani. Utasszállító gépből nem rég szállította le a Boeing az eddigi utolsót a Korean Airlines-nak.

A dél-koreai cégnél, illetve a Lufthansánál, és az Air Chinánál is vannak frissen beszerzett példányok ezeket még hosszú évekig láthatjuk majd egeken. Ezzel párhuzamosan a régebbi, 400-as típusokat folyamatosan vonják ki, az elmúlt időszakban az EVA Air, az Air France és a Cathay Pacific is nyugdíjazta őket.

A Boeing már egyáltalán nem számol a 747-es méretű utasszállítókkal, nem is szerepelteti már előrejelzéseiben ezt a kategóriát. Utasszállítóként ugyan már minimális rá az érdeklődés, de teherszállító típusként még népszerű a nagy integrátorok körében. Vélhetően még sokáig az is marad, az MD-11-es gyártását 2000-ben állították le, de a UPS-nél és a Martinair Cargónál is nagy népszerűségnek örvend, a UPS nem is tervezi a közeljövőben a lecserélésüket.

A Qantas 1971-óta üzemeltette a típust, összesen 65 példány fordult meg a társaságnál, a gépeket rendre ausztrál városokról nevezték el.

Fotó: AIRportal.hu