Sajtóinformációk szerint az uniós versenyhivatal meg fogja tiltani a Lufthansának, hogy megvegye az Air Berlin-ügylet részeként az osztrák Nikit, a monopolhelyzetre hivatkozva. Niki Lauda a Thomas Cook-holdinggal közösen kész újból ajánlatot tenni egykori légitársaságára.

Hibrid Niki-Air Berlin festésű Airbus A320-as. (Fotó: AIRportal.hu)

A német nyelvű sajtó információi szerint az Európai Bizottság minden bizonnyal nemet mond arra, hogy a Lufthansa megvegye az Air Berlin-ügylet részeként a cég osztrák leányát, a Nikit – írja az aero.de portál.

Mint arról beszámoltunk, a csődeljárásban nem érintett Niki sarokköve a Lufthansa átvételi tervének (az Air Berlinnek egykor a Bombardier-légcsavarosokat működtető LGW-vel együtt).

Az uniós versenyhivatal attól fél ugyanis, hogy túlzott piaci részesedése lesz a Lufthansának, ha ekkora mértékben integrálja a néhai Air Berlin egyes részeit.

A hírek szerint Carsten Spohr, a Lufthansa vezére a napokban Brüsszelben járt, hogy „megmentse” az üzletet, kész lemondani bizonyos reptéri résidőkről is ennek érdekében.

A bizottság az információk szerint december 7-én teszi meg első jelentését az ügylet vizsgálatában, de lehetséges, hogy további, mélyebb elemzést indít.

Ha az unió tényleg megtiltja, hogy átkerüljön a Niki a Lufhansa-érdekkörbe, az nehéz helyzetet teremthet, lehetséges, hogy le kell állnia az osztrák légitársaságnak.

Ugyanakkor egy alternatív lehetőség is felmerült az aero.de másik cikke szerint.

Niki Lauda egykori Forma1-es autóversenyző, a Niki alapítója ugyanis ismét bejelentette, hogy kész megvenni a céget, karöltve a Thomas Cook-konszernnel.

Emlékezetes, hogy a csődeljárás idején már bejelentkezett egykori légitársaságáért, a Thomas Cook pedig – amely például a Condor tulajdonosa – szintén részt kívánt venni az Air Berlin feldarabolásában. Ismert, végül nagyobb részt a Lufthansa és kisebb részt az Easyjet vihette a céget. Lauda korábban élesen kritizálta a folyamatot, a monopolhelyzettől és a jegyárak emelkedésétől tartva – amely végül be is következett.

Ugyanakkor a Lufthansa az ügylet részeként átvenni tervezett 81 repülőgépből a hírek szerint hetvenet már biztosított magának lízing, vétel vagy egyéb konstrukció formájában, beleértve a Niki flottájának mintegy felét is. Ez tehát tovább bonyolíthatja a helyzetet, ha az EU megtiltja a Niki átvételét, mivel így a megszerzett gépeket saját üzemeltetésbe kellene vennie – az Eurowingsnél –, azonban elégséges repülőszemélyzet nincs ehhez.

Fotó: AIRportal.hu