Meglepetésként előtérbe lépett az egykori autóversenyző, Niki Lauda az Air Berlin-szappanoperában: bejelentkezett az Air Berlin csődbiztosánál, hogy visszavenné az általa létrehozott osztrák Niki légitársaságot, amely jelenleg a német cég leányvállalata.

Amikor még A320-asai is voltak a Nikinek, ma már csak A321-esekkel repülnek (Fotó: Airportal.hu)

Az Air Berlin-felszámolás újabb fordulataként visszavásárlási szándékkal lépett elő Niki Lauda, az egykor általa létrehozott osztrák Niki légitársaságot megvenné a csődeljárás alatt álló német vállalattól – írja az austrianaviation.net.

A vasárnapi Kronen Zeitung cikkére hivatkozva a portál arról tudósít, hogy a volt autóversenyző bejelentkezett az Air Berlin csődbiztosánál.

Ahogy arról az AIRportal.hu is beszámolt, az Air Berlint várhatóan feldarabolják, a Lufthansa mellett a Condor, a Tuifly és az Easyjet is érdeklődik egy-egy része iránt. A Lufthansa szándékait kritizálta és panaszt nyújtott be például a Ryanair is, monopolhelyzet kialakulásától tartva. Az ír fapados óriás egyben venné meg a légitársaságot.

A Kronen Zeitung interjúja szerint Lauda azt mondta, meg kell vizsgálnia a Niki helyzetét, az alapján tud végleges döntést hozni, mert nem tudja, mi történt az ő ideje óta a cégnél.

Ha lát értelmet és gazdasági alapot, ha betekintést nyerhet a könyvelésbe, akkor szívesen megvenné egykori légitársaságát.

Lauda kritizálta az Air Berlint is, amiért sok-sok vezető váltotta egymást, sosem figyeltek igazán a gazdálkodásra, bár azt mondta, nem bánta meg, hogy annak idején eladta a cégnek a légitársaságát, akkor ez volt a jó döntés. A Lufthansa szerinte az év eleje óta készítette elő a terepet magának, de szerinte túlzott monopólium jönne létre, ha megkapná a Nikit is.

Ismert, a Lufthansa-csoport a legjelentősebb fuvarozó Németországban, és hozzá tartozik az osztrák zászlóvivő, az Austrian Airlines is. A fapados leánycégük, a Eurowings pedig nemrég hozott létre osztrák leányvállalatot.

A régi arculatban egy légy is főszerepet játszott (Fotó: Niki)

Lauda szerint rendkívül káros volna, ha a Lufthansa „kifilézhetné” magának az értékeket, például a Nikinél lévő leszállási jogokat. Úgy véli, az Air Berlin csődbiztosa is kezdi belátni, hogy egyetlen ajánlattevő nem elég.

A Niki 2003-ban jött létre, a néhai AeroLloyd Österreich alapjain, majd több lépcsőben került az Air Berlinhez a 49,8 százaléka, a maradék egy alapítványé.

A múlt év végén az Etihad-holding, az Air Berlin résztulajdonosa megvette a német cég részesedését a Nikiben, hogy a Tui-konszernnel turistajáratokra alapított vállalatba vonja. De a közelmúlt fejleményei, az Etihad súlyos veszteségei, majd a Tui kihátrálása miatt ez a terv nem jött össze.

A Niki egyébként a Reuters napokban közölt jelentése szerint nem része az Air Berlin csődeljárásának, hiszen külön cégről van szó. Vélhetően ez alapján jelentkezett most be Lauda az egykori vállalkozásáért. Ismert, első légitársasága az 1979-ben alapított Lauda Air volt, amely még Ausztráliába is repült fénykorában, a kilencvenes években. Végül az Austrian Airlines kebelezte be és szüntette meg, a hosszú távú hálózatát jelenleg repülő Boeing 777-esek és 767-esek is a Laudától származnak.