További új repülőgépek érkezhetnek az Iran Air flottájába az idén tavasztól, Boeing 777-esek, Airbus A320-asok és A321-esek, összesen nyolc-tíz példány, illetve tizenkét ATR-72-es is. Az illetékes miniszterhelyettes szerint a szükséges engedélyek az Egyesült Államok exporthatóságától 2020-ig megvannak, így egyelőre nincs veszélyben az ügy.
Egy kínai és egy európai céggel írt alá előzetes finanszírozási megállapodást Irán, így tavasztól újabb repülőgépek érkezhetnek az Airbus- és a Boeing-gyárból – írja az ország egyik angol nyelvű gazdasági portálja, a Financial Tribune.
A nukleáris megállapodás után feloldották az Iránt sújtó szankciókat, ennek köszönhetően tavaly megérkeztek az első új repülőgépek is az Iran Air elaggott flottájába: egy A321-es, két A330-as, valamint december végéig összesen nyolc ATR-72-es.
Finanszírozási problémák még akadnak, és a Trump-kormányzat, valamint parlamenti képviselők is harcosabban állnak ki Iránnal szemben, ezért továbbra is bizonytalan a konstrukció. Az amerikai részegységek miatt ugyanis nem csak a Boeing, hanem az Airbus-gépekhez is szükséges az USA exportengedélye.
Asgar Fakrije-Kasan miniszterhelyettes szerint az exportengedélyek az Egyesült Államoktól 2020-ig érvényben vannak.
Így a Trump-kormányzat egyelőre nem gyakorolt negatív hatást a megállapodásokra, de a politikus szerint figyelik a folyamatokat.
Közlése szerint három Airbus-repülőgép finanszírozása már véglegesítve van, de reményeik szerint még többet is átvehetnek az európai gyártótól a márciusban kezdődő iráni gazdasági évben (az ország időszámítása szerint márciusban kezdődik egy új esztendő).
Az összesen nyolc-tíz új repülőgép között Boeing 777-esek, Airbus A320-asok és A321-esek is lesznek várhatóan, amint a húsz darabos megrendelésből hátralévő 12 darab ATR-72-es is még az idén megérkezhet.
Az első újabb Airbus júniusban érkezhet Teheránba, a további A330-asok átvétele pedig 2019-ben várható.
Amint arról beszámoltunk, a Boeing-gyárból áprilisra várnák az első 777-est Iránban, de vélhetően ez az idei év második felére csúszik majd.
Ismert, a gazdasági szankciók 2016-ban történt feloldása után az Iran Air számára száz Airbus-gépet rendeltek: 46 A320ceo és -neo, 38 darab A330ceo és -neo, valamint 16 darab A350-es érkezik 2024-ig.
A Boeing pedig 80 gépet szállíthat az állami légitársaságnak: 50 darab 737 MAX-ot, 15 darab 777-300ER-t és ugyanennyi 777-9-est. Az ATR pedig húsz fix és ugyanennyi opciós példányra szerződött. Az Iran Aseman Airlines ezen kívül további hatvan 737 MAX-ot rendelt.