A különböző helyeken letárolt áruszállító Boeing 747-eseket az utóbbi hónapokban egyre-másra állítják újra szolgálatba a növekvő fuvarozási igények miatt a cargo-légitársaságok. Szakértők szerint azonban az utasforgalomból kivont társaikat már biztosan nem alakítják át, ezek tényleg a pályafutásuk végére értek.

Ahelyett, hogy szétbontanák és a még használható elemeiket értékesítenék, a forgalomból kivont áruszállító Jumbók közül számos példány új életet kezdhet – írja a Bloomberg. A légiáru-fuvarozásban világszerte tapasztalható egyre nagyobb igény miatt „hívják vissza” a korábban leállított gépeket, amelyek egy része a sivatagi reptereken pihent eddig.

Az 1993 és 2009 között gyártott áruszállító 747-400-asok egymás után bukkannak fel a tárolás után nagyjavításon (ún. D-checken) a szakértők jelzése szerint.

Az Atlas Air vezetője szerint egyre nehezebb ilyeneket találni, olyan népszerűek kezdenek lenni. Ugyanis egy gyári új példány több százmillió USA-dolláros árának töredékéért beszerezhetők – ahogy nemrég egy kínai online árverésen kevesebb mint 50 millió USA-dolláros darabáron kelt el két gép –, és még a mintegy 3 millió USA-dolláros D-checket is megéri elvégezni rajtuk.

A drága új példányok rendelése helyett a temetőből mentenek ki régebbieket a szállítócégek. (Fotó: Boeing)

A jelenlegi nem túl magas kerozinárak mellett összességében így is gazdaságos az üzemeltetésük, ha esetleg jelentősen megemelkedik az üzemanyagköltség, természetesen megint más lesz a helyzet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A minap a sanghaji áruszállítási konferencián a Cargolux vezetője is arról beszélt az aircargonews.net szerint, hogy hamarosan több használt 747-400F-et állítanak üzembe a piac élénkülése miatt.

Egyébként az adatok szerint még az eredetileg nem áruszállítónak készült, hanem csak később átalakított változatok is kelendők most, amelyeknek nincs az orr-részén ajtó, és némileg nehezebbek is az előbbieknél.

Azonban az elmúlt években leállított utasszállító Jumbók vélhetően nem kerülik el a feldarabolást, ezeket már nem alakítják át árufuvarozó változattá.

A Boeing már nem végez ilyen, nagyjából darabonként 30 millió USA-dollárba kerülő módosítást. Vélhetően ennek költsége már meghaladná a gazdasági racionalitást. Egy szétdarabolással foglalkozó cég vezetője szerint viszont az egykori utasszállító változatok alkatrészbányának jók lesznek az árufuvarozó testvéreik számára.

Az adatbázisok szerint egyébként az összesen leállított és/vagy szétbontott 747-esek száma az elmúlt nyolc évben megduplázódott, 442-ről 890-re növekedett.