Állami pályázaton nyert forrást az orosz Központi Aerohidrodinamikai Intézet (TsAGI) az új, alacsony zajkibocsátású szuperszonikus utasszállító kutatás-fejlesztési munkáira. A programot koordináló Rosztech az utasszállító teljes fejlesztési költségét egyelőre megbecsülni sem meri.
A tudományos munkákért és felsőoktatásért felelős minisztériumtól egy pályázaton nyerte el az intézet az 1,4 milliárd rubeles, átszámítva 18,4 millió amerikai dolláros forrást – írta meg a Russian Aviation Insider.
A cél a nyugati, főleg magántőkéből finanszírozott projektekhez hasonlóan egy mérsékelt hangrobbanást generáló, új generációs szuperszonikus utasszállító fejlesztése, ami világszerte piacképes lehet.
Az intézet ehhez a Tupoljev Tu-160-as katonai típuson szerzett tapasztalatokat használja fel. Korábban műszakilag is erre akarták alapozni az utasszállító fejlesztését, de kiderült, hogy minden főbb egységen alakítani kell, így az ötletet elvetették.
Emiatt a fejlesztést az alapoktól indítják, de kiemelkedő figyelmet kapnak a tervezett gép hangsebesség feletti repüléskor produkált aerodinamikai jellemzői, a gázok viselkedése és a szükséges hajtómű specifikációja.
Az előzetes tervezéssel ezen felül már a mesterséges intelligencia alkalmazásának is meg akarnak ágyazni.
Pillanatnyilag a technológiademonstrátor létrehozásáig szólnak a tervek, ezen túl még nincsenek konkrétumok, csak elképzelések, amelyek szerint nem kereskedelmi, hanem inkább magángép-jellege lesz a végleges kialakításnak. A globális igényt 400 példányra becsülik, beleértve a nyugati konkurensek által fejlesztett és értékesített típusokat is, ezek teljes értéke 30 és 50 milliárd dollár között lehet.
A minél nagyobb sikerben reménykedve a TsAGI mellett egy sor másik kutatóintézet, egyetem és vállalat dolgozik már most a programban, ugyancsak súlyos adófizetői pénzekkel. Teszik ezt úgy, hogy a forgalomba állításig felmerülő összes költséget a Rosztech állami ipari mamutholding még megbecsülni sem meri, saját bevallása szerint.