2030 előtt biztosan nem kezd bele a Super Puma-család utódjának kifejlesztésébe az Airbus Helicopters, a gyártó szerint eddig biztosan ki tudja elégíteni a piaci igényeket a már több, mint ezer példányban átadott szállítóhelikopter-típus.

A döntésről Bruno Even, az Airbus Helicopters vezérigazgatója beszélt az ezredik Super Puma helikopter átadási ünnepségén. Szerinte a H215 és H225 Super Puma típuscsalád annyira sikeres, hogy ezek gyártása megmarad a következő évtizedekben is.

Az értékesítést addig folytatják, amíg akár a katonai, akár a polgári piacon versenyképes a két típus, de minimum a 2030 utáni évekig szeretnék, ha megmaradnának az Eurocoptertől átvett, továbbfejlesztett forgószárnyasok.

Even hangsúlyozta, az Airbus Helicopters ezzel párhuzamosan folytatja a fejlesztéseket, hogy még megbízhatóbbak és biztonságosabbak legyenek a helikopterek, és képességeik tárháza, alkalmazhatóságuk is szélesebb legyen – írta a Flightglobal.

Forrás: Airbus

A döntés egyúttal az X6 program jelentős halasztását is jelenti, erről a tervről eredetileg a 2015-ös párizsi légiszalonon lebbentette fel a fátylat az Airbus.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az akkori közlések szerint első sorban az NH Industries NH90-esének piaci előnyéből akart faragni az európai gyártó helikopteres vállalata, 18 hónapos előzetes kutatás-fejlesztési fázis után.

2018 elején aztán piaci bizonytalanságra, és a beszállítói láncolattal kapcsolatos problémákra, valamint az alkalmazni kívánt technológiák kiforratlanságára hivatkozva tolták ki a program tényleges indítását, 2022-23-ra. Ehhez most minimum újabb 8-9 évet tettek hozzá.

Bruno Even szerint hiába nem lehet most még egyértelműen azt állítani, hogy legalább a 2030 utáni évekig versenyképes marad a kétféle Super Puma, de nincs ok az aggodalomra.

A portál másik cikke szerint vásárlók szerint a 8 illetve 11 tonnás kategóriába tartozó fogószárnyasok “fantasztikusan teljesítenek”, a gyártónál pedig folyamatban vannak az újabb fejlesztések.

Az Airbus elképzeléseit igazolja a H215 és H225, valamint elődtípusaik 1978 óta tartó sikertörténete, amely alatt — szeptember 6-ig bezárólag — kereken 1000 darabot gyártottak le és adtak át üzemeltetésre.

Az ezredik példány, egy H215-ös a Német Szövetségi Rendőrség (Bundespolizei) állományába került, a szervezet 2016-ban leadott négydarabos megrendeléséből utolsóként.

Forrás: Airbus

A szervezet flottájában még 19 AS332 L1, korábbi változatú forgószárnyas is szolgál, amelyekkel az amerikai partiőrséghez hasonló, a légierőtől átvett feladatokat látnak el a német rendőrök.

Magyarország 2018 decemberében rendelt 16 darab H225M-et a kiöregedő, orosz Mi-8/17-esek leváltására. A helikopterek jelentős képességnövekedést jelentenek majd, mivel a szerződés szerint az Airbus HForce fegyverrendszerének kapcsolódó moduljai is érkeznek a forgószárnyasokra felszerelve.

Korábbi cikkünkben, itt vetettük össze a jelenleg rendszerben álló forgószárnyasokkal a nagyobbik Super Puma képességeit.