Az Alpokban lezuhant német utasszállító egyik pilótája a baleset előtt elhagyta a pilótafülkét, és nem tudott visszatérni, mielőtt a gép a hegyoldalnak csapódott – közölte szerdán a The New York Times című amerikai napilap internetes felületén egy, a baleset okait vizsgáló nyomozó a gép hangrögzítő fekete dobozából nyert információkra hivatkozva – írja az MTI közleménye külföldi lapértesülésekre hivatkozva.
Friss cikkünk a témában 4U 9525: Szándékos süllyedés és a kapitány szándékos kizárása
Megerősítve: A Germanwings járatának első tisztje szándékosan kormányozta süllyedésbe az A320-ast és nem engedte vissza a pilótafülkébe a kapitányt. Bővebben…
A nyomozásban részt vevő katonai illetékes közölte a lappal, hogy a Barcelonából Düsseldorfba tartó járat útjának legelején a pilóták „nagyon udvarias, nagyon fesztelen” beszélgetést folytattak egymással, majd a hangfelvétel arról tanúskodik, hogy egyikük kiment a pilótafülkéből, és nem tudott visszatérni.
„A férfi kívülről picit kopogtat az ajtón, és nincs válasz” – mondta a nyomozó.
„Utána erősebben kopog az ajtón, és nem érkezik válasz. Egyáltalán nem jön válasz” – közölte a lapot tájékoztató szakértő, aki szerint a hangfelvételen lehet hallani, amint a pilóta megpróbálja feltörni a pilótafülke ajtaját.
Nem tudni egyelőre, hogy a pilóta miért ment ki a kabinból, „de – folytatta a nyomozó -, ami biztos, az az, hogy az út legvégén a másik pilóta egyedül volt (a pilótafülkében), és nem nyitott ajtót”.
Idő közben a Lufthansa újabb információkat tett közzé a repülőgép pilótáiról. A járat kapitánya 10 éve repült az A320-as típuson és több, mint 6.000 repült órával rendelkezett az A320-ason, korábban a Lufthansa és a Condor légitársaságoknál. Az első tiszt 2013. őszétől repült a Germanwings légitársaságnál és mintegy 630 repült órával rendelkezett. Az első tiszt a Lufthansa Flight Training’s Pilot School-ban végzett Brémában.
A német balesetvizsgálók megerősítették a korábbi lapértesüléseket, miszerint a járat egyik pilótája nem volt a pilótafülkében, amikor az A320-as megkezdte a süllyedést és nem tudott visszajutni a cockpitbe.
Szándékosan zárhatta ki az egyik pilóta a másikat?
Egyelőre a hatóságok hivatalosan nem erősítették meg az amerikai lapok értesüléseit, de nem is cáfolták. Ha igazak a kiszivárgott információk, akkor a vizsgálat a pilóták tevékenységére és előéletükre fog fókuszálni.
A nyilvánosságra került – egyelőre nem megerősített – információk szerint az egyik pilóta az utazómagasság elérését követően, de még a süllyedés megkezdése előtt elhagyta a pilótafülkét, majd pár perccel később megpróbált visszatérni munkahelyére.
Először normál procedúra szerint próbált bejutni a pilótafülkébe, majd később egyre hangosabb dörömbölés és az ajtó betörésére utaló próbálkozások hangjai hallhatók a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő készülékből (CVR – Cockpit Voice Recorder) kinyert hangfelvételeken – egy magát megnevezni nem kívánó, a balesetet vizsgáló szerint.
Az utazómagasság elérését követően teljesen szokványos eset, ha az egyik pilóta néhány percre elhagyja a pilótafülkét – hiszen a pilóta is ember – előfordulhat, hogy wc-re kell mennie.
A pilótafülkék ajtózárai olyan elven működnek, hogy a személyzet tagja, aki be akar jutni a pilótafülkébe egy jelzést ad a fedélzeti kommunikációs berendezésen keresztül. A cockpit-ban tartózkodó pilóta ilyenkor meggyőződik arról, hogy ki akar bemenni a pilótafülkébe, majd ha mindent rendben talál kinyitja az ajtót.
Azokra az esetekre, ha a pilótafülkében tartózkodó személy nem reagál – mert pl. rosszul lett – és nem tudná kinyitni az ajtót, működik egy biztonsági időzítő rendszer. Azaz ha a megfelelő kód kívülről történő beütését követően nem érkezik semmilyen reakció a pilótafülkében tartózkodó személy részéről, akkor az ajtó bizonyos idő elteltével automatikusan kinyílik.
Olyan esetekre, ha a pilótafülke ajtó elektromos zárja nem nyílik, az ajtón vagy egy csak belülről kinyitható, kisebb vész-nyílás, amelyet manuálisan kinyithat a pilótafülkében tartózkodó személy.
Azonban ha a pilótafülkében tartózkodó személy a jelzést követően szándékosan zárva (LOCKED) üzemmódba állítja az ajtót, akkor nem lehet kívülről bejutni a pilótafülkébe.
Arról nincs egyelőre információ, hogy a Germanwings repülőgépe milyen rendszerű ajtóval volt felszerelve, azonban a legvalószínűbb az, hogy a D-AIPX lajstromjelű A320-as ajtaja is a fentihez hasonló elven működött.
Így működik egy mai, modern pilótafülke-ajtó
Nem szabálytalan, ha az egyik pilóta rövid időre elhagyja a pilótafülkét
Szerkesztőségünk megkérdezte a Lufthansa-csoport magyarországi sajtókapcsolatait ellátó ügynökséget, hogy a Germanwings légitársaság szabályai előírják-e a hajózószemélyzet részére, hogy azokban az esetekben, ha az egyik pilóta repülés közben elhagyja a pilótafülkét, akkor a vezető-légiutaskísérőnek be kell menni a cockpitba, amíg a pilóta távol van. Információink szerint létezik ilyen szabályozás egyes légitársaságoknál, azonban nem tudjuk, hogy a Germanwings esetében van-e érvényben ilyen szabály, vagy sem. Az alábbi válasz érkezett:
„A légitársaság azt közölte lapunkkal, hogy a pilóták számára engedélyezett, hogy rövid időre elhagyják a pilótafülkét a repülés egyes szakaszaiban, bizonyos feltételek fennállása esetén. A távollét idejét a minimálisra kell korlátozni. Ez az eljárás megfelel a jelenlegi szabályzásoknak, amelyeket a német légügyi hivatal hagyott jóvá.” – írták válaszukban.
Előzmény 4U 9525: Folytatódik a kutatás a becsapódás helyszínén
Hegyoldalnak csapódott egy Germanwings Airbus A320-as Dél-Franciaországban
Frissítve: 2015. március 26. 12:30