Hivatalos: A Germanwings járatának első tisztje szándékosan kormányozta süllyedésbe az A320-ast és szándékosan nem engedte vissza a pilótafülkébe a kapitányt, miután az kiment wc-re – közölte Brice Robin a vizsgálatokat vezető ügyész sajtótájékoztatóján, a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő készülékből (CVR – Cockpit Voice Recorder) kinyert hangfelvételek eddigi vizsgálata alapján.
Kapcsolódó cikkek 4U 9525: Az első tiszt „lelkileg labilis” volt
4U 9525: Egyetlen pilóta volt az A320-as pilótafülkéjében
4U 9525: Folytatódik a kutatás a becsapódás helyszínén
Hegyoldalnak csapódott egy Germanwings Airbus A320-as Dél-Franciaországban
Brice Robin marseille-i ügyész sajtótájékoztatóján megerősítette a reggeli sajtóértesüléseket, miszerint a járat egyik pilótája elhagyta a pilótafülkét, majd nem tudott visszatérni.
A nyomozást vezető ügyész azt közölte, hogy az utazómagasság elérését követően a járat kapitánya átadta a repülőgép irányítását az első tisztnek. Ezt követően a felvételeken az hallható, hogy a kapitány hátratolta és elhagyta az ülését, majd kiment a pilótafülkéből, feltehetően WC-re.
Az első tiszt ezt követően egyedül maradt a pilótafülkében és szándékosan állította be a repülőgép robotpilótáját olyan konfigurációba, hogy a repülőgép süllyedni kezdjen. A tisztviselő hangsúlyozta, hogy a repülőgép robotpilótájába beállított magasság érték csak szándékosan kerülhetett átállításra.
A kapitány a sztenderd eljárásoknak megfelelően megpróbált visszajutni a pilótafülkébe és próbált kommunikálni az első tiszttel a fedélzeti telefonon keresztül, majd dörömbölt az ajtón, azonban nem járt sikerrel, az első tiszt szándékosan nem engedte vissza a pilótafülkébe a kapitányt. (A pilóta fülke ajtó működéséről korábbi cikkünkben lehet részleteket olvasni.)
A hangfelvételeken folyamatosan hallható az első tiszt lélegzése, amely teljesen normális és nyugodt légzés volt, azaz az első tiszt életben volt a becsapódás idejéig.
Az első tiszt az utolsó 8-10 percben egyetlen szót sem mondott, miután a kapitány elhagyta a pilótafülkét. A pilótafülkében tartózkodó első tiszt nem válaszolt és nem reagált a légiforgalmi irányítás többszöri hívásaira sem. Az első tiszt sem a rádión nem válaszolt, sem a transzponderébe beállított squawk-ot nem állította át a légiforgalmi irányítás hívására sem.
Az első tiszt egyedül volt a pilótafülkében az utolsó 8-10 percben, semmi nem utal arra, hogy kényszer alatt cselekedett volna. Hangsúlyozták, semmilyen jel nem utal terrorizmusra. A hangfelvétel utolsó másodperceiben hallható az utasok sikoltása.
Azelőtt, mielőtt a kapitány elhagyta volna a pilótafülkét a két pilóta között teljesen szokványos és jó kedélyűnek mondható beszélgetés zajlott, semmilyen jel nem utalt arra, hogy az első tiszt mire készül.
Az első tiszt német állampolgár és 28 éves volt. Az első tisztet meg is nevezték, Andreas Lubitz-nak hívták. 2013. őszétől repült a Germanwings légitársaságnál és mintegy 630 repült órával rendelkezett. A Lufthansa Flight Training’s Pilot School-ban végzett Brémában. Nem szerepelt semmilyen olyan listán, amely biztonsági kockázatot vetett volna fel a személyével kapcsolatban.
A járat kapitánya 10 éve repült az A320-as típuson és több, mint 6.000 repült órával rendelkezett az A320-ason, korábban a Lufthansa és a Condor légitársaságoknál.
A Lufthansa 14:30-kor, Kölnben tartott sajtótájékoztatóján Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója azt közölte, hogy a Germanwings-nél érvényes szabályok nem követelik meg, hogy a légiutas-kísérő személyzet egy tagja a pilótafülkében tartózkodjon akkor, ha az egyik pilóta elhagyja a helyét.
Carsten Spohr hozzátette, hogy ezt a jelenlegi európai jogszabályok sem követelik meg és nagyon kevés olyan európai légitársaság van, amelynek a belső szabályzata megköveteli ezt.
A vezérigazgató elmondta, hogy pilótáik évente esnek át egészségügy felülvizsgálaton. A pilóták pszichológiai teszteken is átesnek, amely nemzetközileg elfogadott sztenderdeknek megfelelően zajlik.
Carsten Spohr hangsúlyozta, hogy a tragédia egy egyedi eset és a cég továbbra is maximálisan megbízik a repülő-személyzeteiben.
A repülőgép másik adatrögzítőjét, amely a repülési adatokat rögzíti (FDR) még nem találták meg a hatóságok.
Frissítve: 2015. március 26. 15:00