Az amerikai start-up repülőgépgyártó Boom Technology újabb kampányban toborzott befektetőket grandiózus célja, egy modern szuperszonikus utasszállító megvalósításának támogatására, ennek során ötvenmillió dollárt meghaladó plusz forrást sikerült összeszedniük.
A legnagyobb támogató az Emerson Collective, de beszállt a fejlesztésbe a Y Combinator Continuity és a Caffeinated Capital befektetői csoport, valamint néhány, a Google és az Airbnb korai támogatói közé tartozó, kockázati tőkét nyújtó vállalat is.

A második körös kampányban mindent egybevetve ötvenhatmillió USA-dollár plusz tőkét sikerült gyűjtenie a Boomnak, a fejlesztésre rendelkezésre álló teljes keret ezzel 141 millióra hízott.
Így pedig folytatódhatnak az Overture-nak elkeresztelt gép fejlesztési munkálatai, és a projekt haladhat 2020-as évek közepére tervezett forgalomba állítás felé.
A végcél eléréséhez azonban a mostaninál nagyságrendekkel több pénzre lesz szükség, a cég becslése szerint a forgalomba állításig a fejlesztés akár hatmilliárd dollárt is felemészthet.
Blake Scholl, a Boom Supersonic alapítója és vezérigazgatója elmondta, céljuk a világ első gazdaságosan üzemeltethető szuperszonikus utasszállítójának létrehozása, hogy több ember számára nyissák meg a tőlük távol eső helyek kényelmes felfedezésének élményét.
Scholl szerint jelenleg a hosszú távú utazás időtartama és magas költsége riaszt el sokakat, ők pedig ezeket a tényezőket szeretnék kiiktatni. Elképzelése szerint az üzemeltető légitársaságok a normál járatok üzleti osztályához hasonló árakon kínálják majd a szuperszonikus gépekre jegyeket, ezzel szélesítve a lehetőségeket több millió utazó számára.
A Concorde utódjaként is emlegetett gép fejlesztése emellett olyan, ma még viszonylag kiforratlan területeken lehet az innovációk elősegítője, mint a könnyű, de strapabíró kompozit anyagok, és a „zöld”, megújuló forrásból előállított üzemanyagok.
Kicsiben már idén a levegőbe emelkedhet
Mint arról beszámoltunk, a végleges géphez képest egyharmados méretarányú technológiademonstrátor fejlesztési munkálatai már előrehaladott stádiumban vannak, a kiválasztott erőforrás tesztelése az Amerikai Légierő Akadémiájának tesztpadján zajlik.
A „Baby Boom”-nak egy General Electric J85-15-ös erőforrást szán a cég, ez a típusú sugárhajtómű ugyanis már bizonyított szuperszonikus géptípusokban, például a T-38 Talon kiképzőgépben.
Polgári repülésben ugyanakkor még soha nem használták, ennek megfelelő a kialakítása is, amelynek tervezésénél a zajkorlátok betartása és a gazdaságosság nem volt elsődleges szempont.
Az igencsak derűlátó tervek szerint a denveri cég már 2019-ben a levegőbe szeretné emelni a Baby Boom-ot, hogy elkezdődhessenek a kereskedelmi típus megvalósításához szükséges tesztek, amelyek során főleg a hanghatások és az üzemanyag-fogyasztás csökkentésének módszereit kell tökéletesíteni.

A cél, hogy a hangsebesség 2.2-szeresére képes repülőgép – eltérően a Concorde-tól – ne csak az óceánok és tengerek, hanem szárazföld felett is átléphesse a hangsebességet, fel – és leszállás közben pedig ne keltsen nagyobb zajt a repterek környezetében, mint egy hétköznapi, szubszonikus sebességtartományban mozgó sugárhajtású repülőgép.
A másik nagy megoldandó kérdés az üzemanyag-hatékonyság és a gazdaságos üzemeltethetőség, amely elengedhetetlen feltétele a piacképességnek, és nagy mértékben meghatározza az utasok által fizetendő összegeket is.
Ez elsősorban a hajtóművön múlik, amely körül egyelőre a Boom és konkurensei esetében több a kérdőjel, mint a biztos pont. Ha azonban sikerült ezeket az akadályokat legyűrni, akkor akár újabb nagy pénzösszeggel is előre lendítheti a fejlesztést a projekt iránt érdeklődő Qatar Airways.