Kiadta harmadik negyedévre vonatkozó pénzügyi jelentését az orosz Szuhoj repülőgépgyártó polgári divíziója, eszerint 2019 első kilenc hónapjában pontosan egy darab új Superjet 100-ast sikerült értékesíteni. Ezzel együtt a bevételek a töredékükre estek, a veszteség pedig jelentősen emelkedett.
A gyártó eredménye nem csak ebben a tekintetben siralmas, rosszabb a helyzet, mint a tavalyi azonos időszakban – írja az orosz nyelvű Kommerszant hírügynökségre hivatkozva a Russian Aviation Insider.
A bevételek hatmilliárd rubelre estek vissza, amivel arányosan a veszteség is többszöröződött: 250 százalékkal emelkedett a 2018-as 733,6 millióhoz képest, elérve az 1,9 milliárdot.
A katasztrofális eredmény számos negatívum összjátékának tudható be, ideértve a Powerjet SaM-146 hajtóművekkel és a pótalkatrész-ellátással kapcsolatos problémákat.
Minderre Oroszországon belüli tényezőként játszottak rá az Aeroflottal elhúzódó tárgyalások tíz SSJ-100-as szállításáról, és az orosz repülőgépek vásárlását ösztönző, csak jövőre bevezetendő, megnövelt állami támogatások.
Utóbbi tényező miatt a hazai cégek inkább kivárnak, mivel 2020-ban várhatóan kedvezőbb, kormányzatilag nyomott áron juthatnak hozzá ugyanazokhoz a gépekhez, égető szüksége pedig nincs új kapacitásra a belföldi és regionális szegmensnek, ahol a Szuhojokat használják.
Az ebben a környezetben megtermelt 6 milliárd rubeles bevétel megoszlása is érdekes: csupán 2,1 milliárd folyt be közvetlenül repülőgépek átadásából, ami egyetlen Superjet listaárának felel meg.
Az orosz gyártó kommunikációja ezzel szemben továbbra is pozitív irányba mutat, közlésük szerint a nagyobb értékesítések és átadások a negyedik negyedévben várhatók, így az év végi eredmény már jobb képet festhet.
Ehhez mindenképpen helyre kell tenni a hajtóművek körüli problémákat, meg kell találni az egyensúlyt az új gépek építésének üteme és a háttértámogatás kiépítésének tempója között, ami az utóbbi időben felborult. Mint arról beszámoltunk, ennek oka, hogy a szeretnék rendezni az általános alkatrészellátást, hogy ne hátráljon ki még több üzemeltető az SSJ-100 mögül. A gyártási rátát a fókusz áthelyezése miatt visszavették, talán túlságosan is.
Az erőforrások gyártásért felelős United Engine Corporation (UEC) így sem tudta tartani az ütemet, választani kellett a raktárkészletek feltöltése, vagy a komplett Szuhojok kibocsájtása között.
Elkészült a legújabb fejlesztés tanúsítása
A siralmas eladási adatok javítására a Szuhoj folyamatosan fejleszti a Superjetet. A legutóbbi, nem túl látványos, de annál lényegesebb módosítás tesztelésével október 21-én végeztek a szakemberek.
Nyugati típusok mintájára 2017-ben kezdtek bele a görbített szárnyvég fejlesztésébe, amelyet, mint arról már tavaly is beszámoltunk, saját fantázianéven „saberlet”-ként emlegetnek, és a várakozások szerint több százalékkal javul vele az üzemanyag-fogyasztás.
A kompozitból készült, szerkezeti módosítások nélkül felszerelhető új szárnyvéggel ellátott első gépet a tervek szerint idén év végén a Severstal Airlines veheti át RA-89135 lajstromjellel.
A hamarosan megérkező hatósági tanúsítás szerint a gyárból újonnan kikerült példányok mellett a régebbiekre, utólag is felszerelhető a saberlet. Ezzel az egyetlen probléma, hogy pillanatnyilag csak a gyártó voronyezsi üzeme végezheti el az átalakítást.
A Russian Aviation Insidernek nyilatkozó, a karbantartási üzletághoz közel álló forrás szerint rajtuk kívül semmilyen külső cég nem kapott még új szárnyvég-alkatrészt, sem hozzá kapcsolódó műszaki dokumentációt, nemhogy engedélye lenne azt felszerelni, így a kiegészítő elterjedése egy ideig még várathat magára.