Nemtetszését fejezte ki az Európai Bizottság az Alitalia átalakítására szóló olasz állami tervvel kapcsolatban, Margrethe Vestager versenyjogi biztos sajtóhírek szerint jelen formájában nem támogatja a javaslatot.
Az Il Sole 24 Ore olasz lap nyomtatott kiadásában megjelent cikk szerint – amelyet a Routes Online is szemlézett – a biztos azt közölte az olasz kormánnyal, hogy nem elfogadható az EU számára jelen formájában az „új” Alitalia megalapítása és a régi cégből bizonyos tevékenységek átvitele, ezért új javaslatot kellene kidolgozni.
Azt várja el az Európai Bizottság, hogy vagy minden tevékenységet vigyenek át az új társaságba, vagy a régi céget szüntessék meg, és csak az új maradjon meg.
A lap szerint a bizottság elvárná, hogy éles különbség legyen a kettő között, amely a flotta méretében és a dolgozók, útvonalak számban is megjelenik. A kormány egyelőre nem döntött arról, hogy melyik verziót választja, állítólag hónapokba telik majd, mire kitalálják a megoldást, és ez a cég újraindulásának időpontját is kérdésessé teszi.
A kormány úgy akarja az Alitaliát átalakítani, hogy a légiközlekedési tevékenységet, a karbantartást, a gépeket, és az ehhez tartozó személyzetet átviszi az új, 3 milliárd euróból alapítandó cégbe, a földi kiszolgálás, illetve a hitelek és egyéb kötelezettségek pedig a régiben maradnának.
Arra már a Politico hívta fel a figyelmet, hogy az unió – ahogy a Malév esetében is – mindkét, az olasz állam által nyújtott hitel szabályosságát vizsgálja. Itt is megvan az esély arra, hogy az unió visszafizetteti az összesen 1,3 milliárd eurónyi támogatást, ezt szeretnék az olaszok elkerülni.
Az új cégbe ugyanis nem apportálnák az adósságokat, azt meghagynák a régiben, az újat pedig nem terhelné az esetleges visszafizetési kötelezettség, így zavartalan maradhatna az üzemelése.
A versenytársak persze nem értenek ezzel egyet, a Ryanair szerint a teljes turisztikai ágazatot kár éri, ha a kormány 3 milliárd eurót az új Alitaliára fordítana, és a kormányon belül sincs teljes egyetértés az ügyben.