A lengyel kormány képviselője szerint nem hagyják csődbe menni a LOT-ot, a Wizz Air vezére, Váradi József viszont úgy látja, állami támogatástól függetlenül úgyis tönkremegy a lengyel nemzeti légitársaság, és reméli, hogy az Európai Bizottság véget vet a szabálytalan pénzügyi támogatásoknak.

Mint arról a múlt héten mi is beszámoltunk, a LOT Polish Airlines állami tulajdonosa, a PGL új céget hozott létre, bár a lépés pontos indoka egyelőre nem ismert.

Fotó: AIRportal.hu

Marcin Horała, az infrastruktúráért felelős miniszterhelyettes a lengyel Radio Zetnek nyilatkozott: a Rynek Lotniczy hírportál a beszélgetést idézve azt írta, a politikus vagyonkezeléssel kapcsolatos átszervezést sejt az okok között, de nincs rálátása arra, hogy pontosan mi történt, mert az ügyben másik minisztérium felelős. Úgy fogalmazott: talán néhány vagyonelemet szeretnének az illetékesek átvinni az új cégbe, ami „javíthatna a vállalat helyzetén”.

A LOT jövőjével kapcsolatban azonban leszögezte: az állam nem fogja hagyni, hogy a nemzeti légitársaság csődbe menjen.

Hozzátette ugyanakkor, hogy ebben a helyzetben gazdasági és egyéb intézkedésre is szükség van, hogy zavartalan legyen az üzemelés. Azt is leszögezte, hogy a kialakult helyzetért kizárólag a koronavírus-járványt lehet okolni, a LOT menedzsmentje semmiben nem hibázott, sőt nekik köszönhetően a cég Európa egyik leggyorsabban fejlődő légitársasága lett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: LOT Polish Airlines

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója azonban éppen ellenkezőleg látja a helyzetet. A szintén legyen Fly 4 free portálnak adott interjújában a vezérigazgató azt mondta, hiába az esetleges újabb állami támogatás, a LOT le fog állni, mert rendkívül rosszul menedzselték a céget.

„Mintegy 3000 légitársaság van a világon, a következő egy évben több mint 1000 fog csődbe menni” – mondta Váradi József, aki biztosra veszi, hogy a LOT is ezen a listán lesz.

Mint kifejtette, teljesen mindegy, hogy mennyi állami pénzzel támogatják meg a nemzeti légitársaságot, el fog bukni, mert rendkívül „abszurd módon” irányították a céget. Hozzátette: látható, hogy ahol csak tudja, támogatja az állam a vállalatot, a versenytársakat pedig akadályozzák.

„Mégis, folyamatos anyagi támogatásra van szüksége a LOT-nak, növekedni csak adófizetői pénzből tud. Remélem, hogy egy nap az Európai Bizottság foglalkozik majd ezzel az üggyel, és véget vet ennek a gyakorlatnak” – mondta Váradi József.

Váradi József, a Wizz vezérigazgatója (Fotó: AIRportal.hu)

Mint ismert, a Malév 2012-es leállását az idézte elő, hogy az uniós versenyjogi kérdésekért is felelős Európai Bizottság kimondta, az állam többször is úgy nyújtott forrást 2007 és 2010 között a magyar nemzeti légitársaságnak, hogy az ellentétes az uniós előírásokkal. Ezért elrendelte, hogy a cég fizessen vissza az államnak mintegy százmilliárd forintot. Annak idején a vizsgálatot mások mellett a Váradi József vezette Wizz Air feljelentésére indították el.

A LOT 2012-ben kapott 200 millió euró értékű állami támogatást, amelyet viszont az Európia Bizottság jóváhagyott a kormányzat által benyújtott átszervezési terv részeként. Ez után azonban 10 évnek kell eltelnie, hogy a lengyel légitársaság ismét állami pénzügyi segítséget kaphasson.