Hatósági döntés alapján akár jövő nyárig is használhatók csomagok fuvarozására ideiglenesen átalakított, eredetileg utasszállító De Havilland Dash 8-as gépek, de a gyártó már a végleges bizonyítványon is dolgozik.
A kanadai közlekedési hatóság szeptember elején döntött arról, hogy 2021. július 31-ig meghosszabbítja a Dash 8 típuscsaládra vonatkozó speciális, a koronavírus-járvány miatt bevezetett ideiglenes döntését.
Ennek értelmében a légitársaságok egyszerűsített csomagszállítóvá (Simplified Package Freighters – SPF) alakíthatják utasszállító Dash 8-asaikat.
Az intézkedés hatálya nem csak a legnépszerűbb, egyben leghosszabb törzsű Q400-as, hanem a kisebb (Q300, Q200 és -100) változatokra is kiterjed, ezek első számú üzemeltetői olyan cégek, amelyek elzárt, közúton nehezen megközelíthető települések kiszolgálására használják őket a világ minden pontján.
Az egyelőre ideiglenes átalakításokat követően a Dash 8-asok változattól, törzshossztól függően 2950, 4370 vagy 8150 kilogramm hasznos terhet szállíthatnak utasok helyett.
Az utasszállító járatok leállásával ugyanis a világ többi részéhez hasonlóan az észak-amerikai országban is eltűnt a piacról az áruszállítási lehetőségek egy része, a gépek rakterének úgynevezett belly cargo kapacitása. Ennek ellenére most van igazán nagy igény a gyors fuvarozásra, ez kulcsfontosságú nemcsak a gazdaság, hanem a krízis kezelése szempontjából is – magyarázta a hatósági döntést Amod Kelkar, a De Havilland alelnöke.
Hozzátette, a mérnöki csapat kiadott egy frissített repülési kézikönyvet az SPF-gépekhez, és látva a piaci érdeklődést már azon dolgoznak, hogy állandó jelleggel is alkalmazható legyen az átalakító csomag, amelyet először áprilisban a Q400-asokra, majd májusban a többi változatra tettek elérhetővé.
Ennek lényege, más típusokhoz hasonlóan, hogy az üléseket kiszerelve megfelelő rögzítési pontokat alakítanak ki az utastérben, ahol így gazdaságosabban szállítható az ömlesztett vagy dobozokba csomagolt áru – mint a neve is jelzi, az SPF-ekbe máshogy nem is lehet rakodni.