Magyarország elsőként csatlakozott a Németország által életre hívott Multinacionális Légi Szállítási Egységhez (MNAU), amely a német Airbus A400M-ek kapacitásainak hatékonyabb kihasználását célozza – számolt be a német Bundeswehr weboldala.
A német védelmi minisztérium költségcsökkentési céllal egy 2017-es dokumentumban fogalmazta meg és tette lehetővé először, hogy a légierő, a Luftwaffe Airbus A400M Atlas típusú nehéz teherszállítóival új nemzetközi programokat indítson, és megossza a repülőgépek kapacitásait, hasonlóan a hazánkban állomásozó, az Egyesült Államok irányította SAC-programhoz. Ezek olyan A400M-ek, amelyekre a Luftwaffénak már nincs szüksége saját feladataihoz.
Az új program alapvető kereteinek kidolgozása után nemrég megkezdődött a Magyar Honvédségtől mint első nemzetközi partnertől érkező műszaki tiszt integrálása a csapatba.
A wunstorfi bázison megalakult egység már ténylegesen dolgozni fog az A400M-ek mindennapi üzemeltetésén – mondta el Ingo Gerhartz, a német légierő főszemlélője a cikk szerint.
A német fegyveres erők közlése szerint az MNAU működése hamarosan Lechfeldben is megkezdődik, és fokozatosan itt állítják fel a végleges bázist több mint tíz A400M-mel, de a kapacitások később bővíthetők.
A szállítóegységet minden belépő tag használhatja szerződéses feltételek szerint, és minden részt vevő országból érkeznek katonák a személyi állomány gyarapítása, a feladatellátás érdekében. Mindez költséghatékony és egyben környezetkímélő megoldás a nehéz teherszállítók üzemeltetésére, amelyek alkalmasak akár légi utántöltésre, vadászgépes missziók támogatására is.
Ezen felül – eltérően a SAC-tól – egy-egy nemzet saját hívójele alatt is repülheti a közös használatú gépeket, miközben akár saját A400M gépeiket is integrálhatják az egységbe.
Ez utóbbi viszont nem kötelező, pusztán személyzettel és anyagi támogatással is részt lehet venni az MNAU működésében.
Így Magyarországnak sem kell vásárolnia az Airbus katonai szállító típusából, bár egyes vélemények szerint az idén júniusban kivont Antonov An-26-os szállítógépek váltótípusaként hazánkban is megállná a helyét az Atlas, hiába jelentős a méretkülönbség, és így arányaiban magasabb az üzemeltetési költség.
Amint korábbi elemzésünkben részletesen megírtuk, a Magyar Honvédség An-26-os gépeinek pótlására korábban több lehetséges rámpás típus is felmerült, a hasonló kapacitású légcsavaros gázturbinás Leonardo C-27J Spartan és az Airbus C295 mellett a nagyobb méretű (de az A400M-nél kisebb) Lockheed C-130 Hercules is szóba jöhet. Tavaly tárgyalások folytak Brazíliával a sugárhajtású Embraer KC-390-esről is, amelyből egy demo-példány a tavalyi párizsi Le Bourget légiszalont követően Magyarországon is tartott egy bemutatót. Az An-26-osok váltótípusának beszerzéséről azonban továbbra sincs információ.