Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) az eddigi gyakorlathoz képest már nem fogadja el automatikusan az amerikai FAA által kiadott engedélyeket, hanem önállóan is vizsgálódik – mondta a hatóság vezetője. Patrick Ky arról is beszélt, hogy alaposan átnézték a Boeing 737 MAX módosításait, változtattak az eljárásaikon, ezért remélhetőleg továbbra is bíznak az emberek a hatóságban.
Patrick Ky a BBC-nek nyilatkozva beszélt arról, hogy milyen feladatokat hajtottak végre az elmúlt időszakban az amerikai gyártó keskenytörzsű gépével kapcsolatban.
Elmondása szerint az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalt (FAA) súlyos vádak érték, és a közbizalom is megrendült benne, amiért egy alapvetően hibás repülőgépet engedett forgalomba.
Ky azonban hangsúlyozta, hogy az amerikai és az európai hatóság is felderítette nemcsak a Lion Air és az Ethiopian Airlines 737 MAX-baleseteihez vezető okokat, hanem a jóváhagyási és vizsgálódási folyamatban lévő hibákat is.
Ennek az eredménye, hogy a jövőben az EASA nem ismeri el automatikusan az FAA által kiadott engedélyeket, hanem minden esetben saját vizsgálatot hajt végre.
„Nagyon sok, a balesethez vezető közvetett és közvetlen okot feltártunk, és sokat megoldottunk, remélem, hogy az emberek továbbra is bíznak a hatóság munkájában” – mondta, hozzátéve, hogy saját eljárásrendjeikben is változtattak.
Patrick Ky azt is hangsúlyozta, hogy a Boeing 737 MAX-on nem csak a két katasztrófához szorosan köthető átesésvédelmi rendszert (MCAS), hanem a teljes avionikát és vezérlőrendszert is vizsgálták.
A kereskedelmi forgalomba való visszaálláshoz szükséges szoftveres és műszaki módosításokról az EASA hamarosan – korábbi hírek szerint januárban – légialkalmassági direktívát ad ki, a kért változtatások elvégzése után a gép biztonságos lesz – mondta Patrick Ky.