Hidrogénüzemű üzemanyagcellás hajtóművet fejleszt az európai repülőgépgyártó a 2035-ig szolgálatba álló, nulla károsanyag-kibocsátású repülőgépei számára.

Az Airbus az évtized közepén kezdi meg az üzemanyagcellás hajtómű-architektúra földi és repülési tesztelését a ZEROe demonstrátor repülőgép fedélzetén. Az európai gyártó már korábban bejelentette, hogy az MSN 1 gyártási számú A380-ast hidrogéntechnológiák tesztelésére alakítják át, folyékony hidrogéntartályokkal és a hozzájuk tartozó elosztórendszerekkel szerelik fel.

A cég a hidrogént az egyik legígéretesebb alternatívának tartja a nulla károsanyag-kibocsátású repülőgépek meghajtására, mivel a megújuló energiából előállított hidrogén nem bocsát ki szén-dioxidot, és a víz a legjelentősebb mellékterméke.

A hidrogén üzemanyagcellák a kívánt teljesítményhez igazodva skálázhatók és méretezhetők, ez a meghajtás nulla nitrogén-oxid-kibocsátást okoz és működése kondenzcsík-képződéssel sem jár, ami további előnyökkel jár a szén-dioxid-mentesítés és az éghajlatváltozással szemben folytatott erőfeszítések terén.

Forrás: Airbus

Az Airbus a 2027-2028 közötti időszakban jelentené majd be a ZEROe repülőgépek programjának elindítását, az ehhez készülő üzemanyagcellás motorok képesek lehetnek egy száz utast szállító típus meghajtására, amelynek hatótávolsága megközelítőleg 1000 tengeri mérföld (kb. 1850 km).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hidrogén kétféleképpen is használható a repülőgépek meghajtásának energiaforrásaként, ezek fejlesztése párhuzamosan folyik.

Forrás: Airbus

A hidrogént a mai hajtóművekhez hasonló felépítésű gázturbinákban is el lehet égetni, a másik megoldás pedig, hogy a hidrogént üzemanyagcellákban elektrokémiai reakció során villamos energiává alakítják át, amellyel meghajtható egy légcsavaros motor.

A hidrogén-gázturbina emellett összekapcsolható egy hibrid-elektromos szerkezetben, kiváltva az akkumulátorokat és akár a hagyományos segédhajtóműveket is.

Az Airbus bejelentette azt is, hogy együttműködési megállapodást kötött a világ vezető űripari hajtóműveit gyártó Ariane Group cégcsoporttal a hidrogénmeghajtás elterjedéséhez szükséges új kiszolgáló létesítmény fejlesztéséről és felépítéséről. A folyékony hidrogén tárolását és repülőgépekbe töltését célzó beruházás a Toulouse-Blagnac repülőtéren valósul meg 2025-re.

Ezzel párhuzamosan a cég a zöld hidrogént előállító HyPorttal is együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy közösen hozzák létre a világ egyik első, környezetbarát módon hidrogént előállító és elosztó repülőtéri üzemét. Az építkezés szintén a toulouse-i repülőtéren valósul meg, átadása 2023-ban várható, és naponta 400 kilogramm hidrogén előállítására lesz képes. Ez a mennyiség mintegy 50 földi kiszolgáló jármű energiaellátásához elegendő.