A KLM mellett több más légitársaság és szakmai szervezet is vitatja a holland kormány döntését Schiphol forgalmának drasztikus korlátozásáról.
A holland kormányzat 2023 novemberétől éves szinten 460 000-re csökkentené a le- és felszállások számát a Schiphol repülőtéren, a jelenlegi 500 000-ről, aztán 2024-től még tovább, évi 440 000-re korlátoznák.
A KLM több másik légitársasággal közösen gyorsított eljárásban, bíróságon támadja meg a kormányzat általuk egyoldalúnak és politikainak nevezett döntését, amely szerintük nem veszi figyelembe a zajcsökkentésre irányuló alternatív és működőképes megoldásokat.
Álláspontjuk szerint a holland gazdaság és lakosság számára fontos utas- és áruforgalmi légi összeköttetések és kapacitások megnyirbálása nélkül is el lehet érni a zaj és a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére vonatkozó célokat.
Hozzátették, hogy a légiközlekedési ágazat már eddig is jelentős eredményeket ér el ezen a téren, a légitársaságok több milliárd eurós beruházásokat hajtottak végre, például a repülőgépek cseréje alacsonyabb zaj- és károsanyag kibocsátású példányokra, a fenntartható üzemanyag (SAF) használata, a szén-dioxid-mentesítési tervek, a kormányzati iránymutatásokkal összhangban álló közeli és hosszú távú célok elérése érdekében.
Kiemelték azt is, hogy repülőtér jelentősen hozzájárul a holland gazdasághoz, közvetlenül és közvetve több mint százezer munkahelyet teremt, valamint több millió hollandiai utas számára biztosítja az utazási lehetőségeket üzleti, szabadidős, tanulmányi vagy családi céllal, de fontos vonzerő az országban letelepedő külföldi cégek számára is.
A légitársaságok álláspontja szerint a nemzeti, európai és nemzetközi jogszabályok megsértésén túl a döntés szükségtelen, káros és nem kellően indokolt.
A KLM, a KLM Cityhopper, a Martinair, a Transavia légitársaságok, amelyek Schiphol forgalmának közel 60 százalékát bonyolítják és mind az Air-France-KLM csoport részei, a Corendon, a Delta Air Lines, az Easyjet és a TUI részvételével indították el az eljárást.
A kezdeményezést a BARIN ágazati szövetség, az Airlines for Europe (A4E) légitársasági lobbiszervezet, valamint az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA) is támogatja, továbbá a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is bírósághoz fordult az ügyben.
Az IATA közlése szerint a holland kormány politikai döntése ellentétes az uniós repülőterek zajjal kapcsolatos üzemeltetési korlátozásairól szóló 598/2014/EU rendelettel, figyelmen kívül hagyja a Chicagói Egyezményt is, amely egy olyan kötelező erejű nemzetközi megállapodás, amelyet Hollandia is aláírt.
A schipholi kapacitáscsökkentésről szóló rendelet ügyében a kormány nem folytatott érdemi konzultációt az iparági képviselőkkel, a járatritkításokat nem a legutolsó megoldásként, hanem első számú eszközként vezetik be. A kapacitáskorlát csökkentésével a környezet, a helyi lakosok és a gazdaság szempontjai, valamint a légiközlekedés gazdasági és társadalmi előnyeinek egyensúlya nem érvényesül, a holland légiközlekedési ágazatot ért hátrányok és gazdasági károk mérséklésével pedig nem is foglalkozott a kormányzat.
„Ez a veszélyes precedens és jogellenes eljárás nem hagyott más választást, mint hogy bírósági úton támadjuk meg”
– fogalmazott közleményében Willie Walsh, az IATA vezetője.