Legfrissebb 20 éves előrejelzésében az európai gyártó úgy látja, hogy 2042-re a fenntarthatósági célok miatt a légitársaságok több régebbi gépüket cserélik új, környezetkímélőbb példányokra. A cég bejelentette, hogy fokozatosan fejleszti a szélestörzsű típusai teljesítményét.
Az Airbus frissítette a kereskedelmi repülőgépekre vonatkozó, a következő 20 évre szóló globális piaci előrejelzését. E szerint 2042-re a világ légiflottája a 2020 eleji 22 880 darabról több mint a duplájára, 46 560-ra növekszik, kevesebb, mint amit legutóbbi becslésében jelzett az európai gyártó, ám ennek ellenére több új repülőgép eladására számít.
A légiközlekedésre vonatkozó klímacélok teljesítése érdekében a légitársaságok ugyanis az Airbus szerint nagyobb arányban fogják lecserélni régebbi repülőgépeiket új generációs, hatékonyabb üzemanyag-fogyasztású és alacsonyabb károsanyag-kibocsátású új modellekre.
Az előrejelzés kitér arra is, hogy a következő néhány évben a légitársaságok az eddig tervezettnél tovább megtarthatják a régebbi repülőgépeiket, hogy ezzel ellensúlyozzák az ellátási lánc problémáit és elégítsék ki a kereslet hirtelen helyreállása miatt keletkezett kapacitásigényt.
Míg az Airbus tavaly 39 490 utas- és áruszállító repülőgépre prognosztizált piaci igényt világszerte 2041-ig, a legfrissebb prognózis szerint a következő 20 évben 40 850 darab új repülőgépre mutatkozik majd kereslet. Ezeknek 42 százaléka (17 170) szolgálja majd a régebbi példányok cseréjét (ez 2 százalékponttal több, mint a tavaly előre jelzett), 58 százalék pedig a flottabővítési igényeket.
A keresletnek változatlanul a 80 százaléka keskenytörzsű (egyfolyosós) típusok iránt mutatkozik (32 630 példány), míg a szélestörzsű (kétfolyosós) gépek továbbra is a teljes piac 20 százalékát (8220 példány) adják az európai gyártó szerint.
Az utasszállító szegmensben 39 930 repülőgépre lát igényt a cég, míg az áruszállító repülőgépekre vonatkozó előrejelzését is megemelte, a tavalyi 890 példányról 920-ra.
Az áruszállítóvá alakításokat is számítva 2510 cargo-gépre lát igényt az Airbus a következő 20 évben, ebből 1490 lesz szélestörzsű. A globális áruszállító flotta 2042-re 3230 példányt számlál majd, 160-nal többet, mint amit még tavaly 2041-re jósolt a vállalat.
A gyártó arra számít, hogy a légiközlekedés éves szinten 3,6 százalékkal növekszik évente, ennek motorja Ázsia lesz, azon belül pedig India és Kína bizonyul majd a világ leggyorsabban növekvő piacainak. A bővülést hátráltathatják a környezetvédelmi szabályozások és az energiaellátás nehézségei, ugyanakkor segítheti a légiközlekedési piac további liberalizációja és a világrend stabilitása.
Fokozatosan fejleszti szélestörzsű típusait az Airbus
Az Airbus az A350-esek esetében 2022-ben bevezetett teljesítményjavító fejlesztéseket követően elérhetővé teszi az A350-1000-es 319 tonnás maximális felszállótömegű változatát. Szerkezeti tömegét 1 tonnával csökkentették, eközben növelik az utaskabin területét, új konyhákat és mosdókat alkalmaznak, bevezetik az elektronikusan elsötétíthető ablakokat, valamint egyéb módosításokkal javítják teljesítménymutatóit.
Ezen felül 2026-ra az A350-900-as szerkezeti tömegét 400, az -1000-esét pedig 600 kilogrammal tovább mérséklik.
Az áruszállító A350F változat teherbírását az eredetileg meghirdetett 109 tonnáról 111 tonnára növeli az Airbus, fő fedélzetén pedig a jelenleg forgalomban lévő típusok között a legnagyobb raktérajtó lesz, amely 17 százalékkal szélesebb a versenytársénál (777F).
Az A330neo esetében a gyártó optimalizálja a gép teljesítményét lassú sebességű repülés esetén, javítja a felszálláskor használt beállítások hatékonyságát, valamint a futóművek visszahúzásának mechanizmusát, ezekkel a fejlesztésekkel akár 2,6 tonnával megnövelhető lesz a típus maximális felszállótömege. Emellett az A350-es és az A330neo változatait is felkészítik arra, hogy tisztán fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) is üzemelhessenek.