Az Alaska Airlines néhány hónapos Boeing 737-9 MAX repülőgépének szárny mögötti, inaktív vészkijárata a portlandi felszállás után 6-7 perccel, mintegy 5000 méteres magasságban kirepült a helyéről.

A légitársaság AS 1282-es számú járata az oregoni városból a kaliforniai Ontario repterére tartott, és a 2023 októberében átadott, N704AL lajstromjelű Boeing 737-9 MAX teljesítette.

A gép január 5-én, helyi idő szerint 17 óra után néhány perccel szállt fel, és a virtuális radaradatok szerint 16 300 láb (kb. 5000 méter) magasságig emelkedett.

A repülőgép ezt követően süllyedni kezdett, mint később kiderült azért, mert a bal oldali, szárny mögötti, inaktivált vészkijárat kiszakadt a helyéről.

A beszámolók szerint a fedélzeten hirtelen leesett a légnyomás, az oxigénmaszkok kiestek a helyükről. Szerencsére az érintett ajtónyílás melletti ülések üresek voltak, de néhány telefon és nem megfelelően rögzített tárgy, valamint a nem használt vészkijárati nyílást belülről fedő oldalfal-panel kirepült.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az utasok amerikai médiában idézett beszámolói szerint egy közelben helyet foglaló kisgyermek felsőjét letépte a légáramlás, de a gyermek, akit az anyukája magához szorított, nem sérült meg.

A járat visszatért az indulási repülőtérre, ahol a felszállást követően kb. 20 perccel biztonságosan leszállt, de azt egyelőre nem tudni, hogy a kiszakadt vészkijárat hol ért földet.

A Boeing 737-9 MAX törzsének mindkét oldalán, a szárny mögött kialakítottak egy-egy vészkijáratot, ám ezeket csak azok a légitársaságok használják, amelyek sűrű székezéssel üzemeltetik a típusváltozatot.

Az Alaska Airlines összesen 178 utas szállítására (16 első, 24 prémium és 138 turista férőhely) rendezteti be, így az érintett vészkijáratokat deaktiválták, úgynevezett plug door-ral zárták le.

Mi a plug door?

 

A magyar repülőgépkarbantartó vállalat, az Aeroplex Közép-Európai Kft. (ACE) az AIRportal.hu kérdésére azt írta, hogy ha egy vészkijáratot az adott légitársaság nem használ, a helyét lezárják, „ledugózzák” egy plug doorral.

 

Ennek a szerkezetnek mindössze az a célja, hogy az ajtónyílást befedje, nem található meg benne egy normál ajtó zárszerkezete, hanem csavarokkal körben rögzítik a gép törzséhez, így biztosítva a hermetikus zárást.

 

A repülőgép belsejében ülve egy ilyen plug door panelje szinte nem is vehető észre, mert a burkolata megegyezik a kabin többi részével (ahol nincs ajtó) – tette hozzá az Aeroplex.

A légitársaság közlésében azt írta, hogy a repülőgép fedélzetén 171 utas és 6 fős személyzet tartózkodott, az esemény vizsgálatát megkezdték, a további részletekről később adnak tájékoztatást. A portlandi repülőtéri hatóságok közlése szerint az esemény során súlyos személyi sérülés nem történt, egy embert kellett orvosi kezelésre elszállítani, a többi könnyebb sérültet a helyszínen ellátták.

A Boeing rövid közleményében azt írta, hogy értesült az eseményről, és a légitársasággal együttműködve dolgozik az információk összegyűjtésén, műszaki csapata pedig készen áll a vizsgálat támogatására.

Frissítés: A légitársaság később közölte, hogy elrendelte a teljes, 65 példányos Boeing 737-9 MAX flottájának ellenőrzését, a repülőgépek ennek elvégzéséig nem teljesíthetnek járatot, a következő néhány napban ez hatással lehet a menetrendre.

Szombaton az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) az összes olyan Boeing 737 MAX 9-est a földre parancsolta az országban, amely az Alaska Airlines-éhoz hasonló konfigurációban, azaz deaktivált szárny mögötti vészkijáratokkal repül. A világszerte érintett 171 példány a szükséges ellenőrzést követően térhet vissza a forgalomba, ez a hatóság vészhelyzeti légialkalmassági direktívája szerint gépenként 4-8 órát vehet igénybe.

Az ország közlekedési baleseteket kivizsgáló szervezete, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) a lakosság segítségét kérte a repülőgépről leszakadt részek megtalálásához, megnevezve azt a környéket, ahol azok földet érhettek.

Világszerte több mint kétszáz Boeing 737-9 MAX van forgalomban, a maximum 220 utas befogadására alkalmas változat legnagyobb üzemeltetője a United Airlines, amely 79-et üzemeltet, 179 üléses fedélzeti berendezéssel.

A Copa Airlines flottájában 29 (166 vagy 174 üléssel), az Aeromexico-nál 19 (181 üléssel), a Turkish Airlinesnál 5 (169 üléssel), az Icelandairnél 4 (178 üléssel), a Flydubai-nál 3 (172 üléssel), az indonéz Lion Airnél 3 (221 üléssel), a holland Corendonnál 2 (219 üléssel) a SCAT Airlines-nál pedig 5 (213 üléssel) repül.