Az európai gyártó megszüntette a speciális, túlméretes rakományok szállítására 2023-ban létrehozott légitársaságát, amely a régebbi Airbus A300-600ST Beluga repülőgépeket üzemeltette.
Megszűnt az Airbus Beluga Transport (AiBT) nevű légitársaság, amely az európai gyártó ötgépes Beluga ST flottájából négy példányt üzemeltetett.
A gyártó közlése szerint a döntés nem piaci, hanem inkább üzemeltetési okokra vezethető vissza, ugyanis a repülőgép be- és kirakodásához speciális eszközök és képzett személyzet szükséges, amely csak kevés repülőtéren áll rendelkezésre, bár az Airbus korábban invesztált ezek fejlesztésébe.

Az Airbus 2019-ben kezdte meg az A300-asból kialakított Beluga ST repülőgépek fokozatos kivonását saját logisztikai rendszeréből, az A330-asra épülő, nagyobb és modernebb Beluga XL forgalomba állításával. Az utóbbiból készült hat példányt és az Airbus Transport International (ATI) üzemelteti.
Az európai vállalat ezt követően döntött arról, hogy a régebbi gépek kapacitását külön légitársaságban, piaci alapon hasznosítja.
A 2023 novemberében légi üzemeltetői engedélyt (AOC) szerzett Airbus Beluga Transport (AiBT) a speciális és túlméretes rakományok, például repülőgép-hajtóművek, helikopterek és műholdak szállítási piacán kínálta az 1995-ben forgalomba állt BelugaST repülőgépek kapacitásait.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a különleges repülőgépekkel mi a vállalat további célja.
