Megérkeztek az Airbus BelugaXL repülőgépének első speciális részegységei az európai repülőgépgyártó dél-franciországi Toulouse-ban működő L34-es számú végszerelő üzemébe – a gyártó lapunkhoz eljuttatott közlése szerint.

 

Grafika: Airbus | © AIRportal.hu

Grafika: Airbus

A repülőgép hatalmas rakterét alkotó kupola két oldalsó és egy középső elemét szállították most Toulouse-ba az észak-kelet spanyolországi Berantevillaból, melyekre a repülőgép hátsó részének kialakításánál van szükség.

A különleges, túlméretes szállítmány közúton jutott el az Aernnova gyárából az Airbushoz, az út öt éjszakán át tartott.

A Beluga XL kifejlesztésére a korábbi generációjú A300-600ST repülőgépek kiöregedése és a gyártó egyre nagyobb szállítókapacitás igénye miatt van szükség.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az A330-200 Freighter alapokra épülő új generációs Belugák hasonló koncepciót követnek mint elődjeik, de a repülőgép hátsó része és a vezérsíkok a teljesen új fejlesztésű részek közé tartoznak. Az Airbus az új Beluga típust ugyanakkor igyekezett úgy megtervezni, hogy minél több széria alkatrészt tudjanak a különleges repülőgép gyártásnál felhasználni. A repülőgépet Rolls-Royce Trent 700 típusú hajtóművekkel szerelik majd fel.

Nagyobb méret, nagyobb teherbírás, hosszabb hatótáv

Grafika: Airbus | © AIRportal.hu

Grafika: Airbus

A Beluga XL törzshossza 63,1 méter lesz, mely 6,95 méterrel nagyobb az elődjénél, csaknem másfél méterrel nő a rakteret alkotó kupola átmérője 8,8 méterre. Az új generációs szállítógép szárnyfesztávja 60,3 méter lesz, mely tizenöt és fél méterrel haladja meg az A300-600ST fesztávját, magassága pedig 1,6 méterrel 18,9 métere nő. A Beluga XL maximális felszállótömege (MTOW) 227 tonna, mely 72 tonnával haladja meg a Beluga hasonló adatát.

A Beluga XL maximum 52 tonnás szállítmányt 4 000 kilométerre képes eljuttatni közbenső leszállás nélkül, míg az elődje csak 2 889 kilométert volt képes megtenni 40 tonnás rakománnyal.

Forrás: Airbus | © AIRportal.hu

Forrás: Airbus

Az A300-600ST típusú szállítógépek leváltására tervezett Beluga XL repülőgép teljes megépítése – beleértve a módosított orr-részt, a hatalmas, kupolának nevezett rakteret és a módosított farokrészt, vezérsíkokat – az Airbus tervei szerint összesen négy évet vesz igénybe.

A programot 2014-ben indította el az Airbus, az első példány felszállását 2018 közepére tervezi az európai gyártó, forgalomba állítása pedig 2019-ben várható.

A Beluga óriás-szállítógépek fontos szerepet töltenek be az európai repülőgépgyártás logisztikai folyamataiban. A repülőgépek a különböző országokban található gyáregységekből szállítják a repülőgépek részegységeit – akár kész törzs elemeket, szárnyakat, vezérsíkokat – az Airbus toulouse-i és hamburgi végszerelő üzemeibe.

Az első, A330-200 Freighter alapokon nyugvó Beluga XL a végszerelő soron. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első, A330-200 Freighter alapokon nyugvó Beluga XL a végszerelő soron. (Forrás: Airbus)