Hamarosan átveheti a hosszú idő után első új szélestörzsű gépét az Iran Air: spotterek lefotózták a két és fél éves, ám eddig letárolt Airbus A330-200-ast a légitársaság festésében. A hírek szerint a teheráni Imam Khomeini reptér új terminálja és a városközpontból odavezető metróvonal is néhány hónapon belül elkészül.
Az öböl-mentiekkel versenyezne az Iran Air
Két Airbus-gépet vesz át Irán négy héten belül az aviationiran.com twitter-posztja szerint. A mindig jól értesültnek tűnő portál azt is közölte, hogy spotterek a napokban lefotózták az Iran Air első új szélestörzsű repülőgépét is.
Az Airbus A330-243 (tehát a Rolls-Royce hajtóműveivel szerelt), 1540-es gyártási sorszámú, F-WXAJ ideiglenes lajstromjellel ellátott példány a bordeaux-i reptérnél került lencsevégre, teljes festésben, így vélhetően egyike lesz a hamarosan átadandó gépeknek. A leendő EP-IJA lajstromú gépet a planespotters.net adatai alapján eredetileg az Avianca rendelte meg, ám nem vette át, a 2014 júniusában végrehajtott első felszállását követően több mint két éve letárolva állt.
A közelmúltban még úgy tűnt, hogy tavaly év végén jut hozzá az első A330-ashoz az iráni állami légicég, akkor az 1608-as gyári számú, szintén az Avianca által át nem vett példányról volt szó, az AIRportal.hu is hírt adott a pletykáról. Nem tudni, azzal a géppel mi lesz, akár az is valószínű, hogy egy következő ütemben mégiscsak az Iran Air kapja majd meg.
Az AIRportal.hu is többször beszámolt már arról, hogy az Irán elleni nemzetközi gazdasági szankciókat feloldották, miután megegyezés született a nagyhatalmakkal az atomenergia békés célú felhasználásáról. Ezt követően, mint megírtuk, előbb a Boeing, majd az Airbus is véglegesítette hatalmas üzletét Iránnal. Az európai gyártó több mint száz, amerikai konkurense pedig nyolcvan új repülőgépet szállít a következő években az országba.
A fotók tanúsága szerint ezen túl az Iran Air is megjeleníti logóját a repülőgépei törzsének alsó részén, a szárnybekötések között, ahogy az utóbbi években egyre több légitársaság is így döntött.
Ismert, az állami légitársaság nemrég vett át egy A321-es típusú gépet is az Airbustól, amely a legelső vadonatúj repülője volt sok-sok év után.
Az új repülőgépek érkezése mellett gőzerővel folynak a repülőtér-fejlesztések is
Az aviationiran.com a twitter-oldalán arról is beszámolt, hogy jól halad a teheráni Imam Khomeini Nemzetközi Repülőtér új termináljának építése, fotókat is belinkeltek egy iráni oldalról. A főváros központjából ide vezetett metróvonal pedig 91 százalékos készültségben van egy twitter-üzenetük szerint, a forgalom három hónap múlva indulhat el rajta.
A mintegy ötmilliós utasforgalomra méretezett terminál jelentősen bővíti a jelenleg a kapacitása határán üzemelő reptér lehetőségeit. A Salam Terminal névre (szalam = béke) keresztelt épületet eredetileg csak a zarándokjáratoknak szánták, de a hírek szerint teljesen megnyitják a légitársaságok előtt.
Az Imam Khomeini reptér harmadik, jóval nagyobb, húszmilliós utasforgalomra tervezett terminálja a következő két-három évben épülhet fel, holland szakemberek közreműködésével, jelenleg a tervezése zajlik. Ezzel a reptér összkapacitása harmincmillió utasra növekszik majd.
Szükség is lesz rá, mert az Iran Air a közlése szerint be kíván kapcsolódni a nagy nemzetközi utasforgalomba, és versenyezni kíván az öböl-menti arab hármassal (Emirates, Qatar, Etihad),
Azzal igyekszik megnyerni a jövőbeni utazókat, hogy földrajzi elhelyezkedése miatt Teheránban átszállva, az öböl-menti városokhoz képest mintegy két órával rövidebb az út Európából Ázsia távolabbi célpontjai felé.
Az iráni repülős portál szerint mindeközben egyre több légitársasággal zajlanak egyeztetések, mások mellett a szlovén Adria Airways és a lengyel LOT is szándékozik teheráni járatot indítani. Korábban a nagy nyugati légitársaságok is sorra jelentették be, hogy újraindítják, vagy bővítik szolgáltatásaikat az iráni fővárosba, sőt, más városokba is, és iráni légicégek felől is érkeztek hírek új európai járatokról.