A Der Spiegel német lap szerint a Lufthansa veheti át az airberlin, illetve az Alitalia egy részét, ha sikerül megállapodni a jelenlegi résztulajdonossal, az abu-dzabi székhelyű Etihaddal.
Egyesülhet az Airberlin egy része és a Tuifly
Egyre szövevényesebb lesz az Etihad, a Lufthansa és az airberlin kapcsolata, amelyet a Der Speigel szerint úgy oldanak meg, hogy az amúgy is nagy Lufthansa-befolyás alá kerülő airberlin szinte teljes mértékben a Lufthansa tulajdonába kerülhet, erről folynak a tárgyalások az Etihaddal.
Ismeretes, a régóta anyagi nehézséggel küszködő berlini légitársaság 40 gépet ad bérbe wet lease opcióban a Lufthansának, a flotta egy másik részét pedig „elviszi” az Etihad a TUIfly-jal közös új üdültetős légitársaságába.
A Spiegel úgy tudja, hogy Abu Dzabiban most azon törik a fejüket, hogy a megmaradt 75 géppel a társaságot átadják a Lufthansának, kifizetik az adósságokat és besegítenek a németeknek az airberlin feltőkésítésében, cserébe pedig kapnak 10 százalékot a Lufthansából.
Az Sat1 német televíziós csatorna úgy tudja, 1 milliárd euróba kerülne az Etihadnak az airberlin teljes adósságának kifizetése.
Megjegyzendő, hogy a korábban egymásra kígyót-békát mondó Lufthansa és Etihad codeshare-megállapodást kötött, bár az még nem lépett hatályba. Illetve ide kívánkozik az is, hogy az airberlin új vezérigazgatójának azt a Thomas Winkelmannt nevezték ki, aki korábban a Lufthansához tartozó Germanwings vezetője volt.
Hasonlóképpen képzeli el a Spiegel szerint James Hogan, az Etihad vezetője az Alitalia kijátszását. A cég kezében lévő részesedés a Lufthansa kezében köthet ki, cserébe az Etihad további részesedést kapna a Lufthansa-csoportban.
Iparági híresztelések szerint az egész végkimenetele nagyjából az lenne, hogy az airberlin megszűnik, miután a Lufthansa teljesen beintegrálta az Eurowings arculatba, az Alitalia révén pedig a Lufthansa megszerzi Európa számukra utolsó fontos hídfőjét: Rómát.
Bár vélhetően az Alitalia, mint brand megmarad, a Lufthansa a tulajdoni szerkezetében fontos pozíciót kaphat a déli kapu őrzőjeként. Hasonló helyzet alakulhat ki, mint a Brussels Airlines-szal még mielőtt a németek fel nem vásárolták volna gyakorlatilag aprópénzért. Az sincs kizárva, hogy előbb-utóbb, némi karcsúsítás és racionalizálás után a németek teljesen felvásárolják az olasz légicéget.
Az Etihad évekkel ezelőtt azért is fektetett be a már akkor súlyos anyagi gondokkal küzdő airberlinbe, illetve az Alitaliába, hogy az európai légitársaságokon keresztül hozzáférjen a számára egyébként némiképp tiltott európai közlekedési piachoz. Az idő azonban egyelőre úgy tűnik, az Etihad ellen dolgozik, mivel sem az airberlint, sem az Alitaliát nem sikerült eddig gatyába rázni, bár az olaszoknak még lenne pár évük arra, hogy nyereségesre fordítsák a cég üzemelését. Legutóbbi hírek szerint azonban erre egyre kevesebb az esély.
Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az Alitalia fő tulajdonosai olasz bankok, akik most ki sem látszanak a rossz hitelekből, megmentésük kemény dió lesz az egyébként olasz Mario Draghi vezette Európai Központi Banknak. Mindez pedig adott esetben a Lufthansa malmára is hajthatja a vizet.
A Lufthansa szisztematikusan halad azon célja felé, amelyet idén tavasszal az ITB turisztikai szakkiállításon az AIRportal kérdésére is megfogalmaztak: Európa harmadik legnagyobb diszkont légitársaságává akarják tenni az Eurowingset.
A legutóbbi statisztikák szerint év végére 18 millióra várható a társaság teljes utaslétszáma. az airberliné nagyjából 30 millió lesz. Mivel a Brussels Airlines egy része is az Eurowingsnél köthet ki, akkor lassan már nem is a harmadik, hanem a második helyre is jó lehet a légicég, mivel az utasforgalom alapján második easyJet 75 millió körüli forgalmat bonyolít egy évben.