Tizenkét éves mélypontra süllyedt az öböl-menti légitársaságok európai útvonalakon tervezett kapacitásbővítésének üteme a terrorizmus miatt – írta a Diio adatszolgáltatótól kapott információkra hivatkozva a Bloomberg gazdasági hírügynökség.
Az adatok szerint az elmúlt 12 évben hatszorosára nőtt az öböl-menti légicégek által biztosított kapacitás Európában úgy, hogy közben gazdasági világválság is volt. Ezzel együtt is a 2017 első negyedéves bővítési ütem lesz a legalacsonyabb az elmúlt 12 évben: az Emirates, a Qatar és az Etihad átlagosan 4,1 százalékkal növeli a kapacitásait Európába.
A hírügynökségnek nyilatkozó szakértők szerint ez két okra vezethető vissza: egyrészt a terrorizmus miatt csökkent az utazási kedv Európába, másrészt a stagnáló, nem kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó gazdaság sem kedvez a bővítésnek.
A folyamatnak az európai nagy hálózatos légitársaságok alapvetően örülhetnének is, ugyanakkor a nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) piackutatása szerint a jelenség egy komolyabb folyamatra is rávilágít: Európában túlkapacitás jött létre, és a piac helyzetét tovább fogja rontani az emelkedésnek indult olajár és a gyengébb euró, valamint font.
Ezeknek is köszönhetően jövőre várhatóan 25 százalékkal esik majd az európai légicégek adózott eredménye és csökkenni fog a haszonkulcs is.
Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója szerint kínaiak tömkelege mondta vissza európai útját a terrorista támadások miatt. Többszáz fős csoportokról van szó – húzta alá.
A legkisebb kapacitásbővítéssel pont az európai piacon legnagyobb befolyással bíró Etihad hajtja végre. az Air Berlin és az Alitalia, valamint hamarosan egy új üdültető légitársaság résztulajdonosa mindössze 1,5 százalékos kapacitásbővítést tervez a következő év első negyedévére, miközben 2015-ben még 6,1 százalékkal növelték a kapacitásokat.
Az IAG-ben is részvényeket vásárló Qatar Airways az adatok szerint a tavalyi 20,5 százalék után jövőre mindössze 7,4 százalékkal növeli a rendelkezésre álló székek számát. Az Emirates pedig az elmúlt évi 11,6 százalékos emelés után 2017-ben 3,2 százalékos fejlesztést tervezett be, sőt, Tim Clark szerint egyes piacokon csökkentést is terveznek.
Ezzel kapcsolatban lapunk megkereste az Emirates magyarországi képviseletét a 2017-es tervekkel kapcsolatban, amint megérkezik a válasz, azt közölni fogjuk.