Bemutatkozott az újságírók előtt a világ első, kereskedelmi forgalomba álló Bombardier CS100-asa, amely napokon belül a Swiss színeiben Párizsba és Budapestre is ellátogat.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

A zürichi repülőtéren tartott sajtótájékoztatón Thomas Klühr vezérigazgató azt hangsúlyozta, hogy a CS100-assal jelentősen csökkenthető a környezeti terhelés, mivel a Pratt & Whitney PW1524-es hajtóművekkel szerelt gép a korábbiakhoz képest 20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot enged a környezetbe és halkabban is üzemel.

Elmondta még, hogy hét évvel ezelőtt döntött úgy a Swiss vezetése, hogy 30 darabot rendelnek a Bombardier teljes új fejlesztésű gépéből, ezzel a svájci cég lett az első, akik rendelést adtak le a CS100-asra. A gépek vételére és a kapcsolódó beruházásokra a Swiss 2 milliárd dollárt költött. A következő években csak az új gépek érkezése a vezérigazgató szerint 150 új munkahelyet generál majd.

Peter Koch, a Swiss CSeries projektvezetője az AIRportalnak azt mondta, hétpontos kérésük volt a gyártó felé, egyebek közt alacsonyabb zaj- és szén-dioxid-kibocsátást szerettek volna alacsonyabb kerozinfogyasztással, és új kabint. Az utóbbival kapcsolatban kifejtette, autóipari mérnök segítségével fejlesztették az üléseket, az ablakok 30-50 százalékkal nagyobbak, mint a többi regionális gépen. A fly by wire rendszer erő-visszacsatolással működik, a head-up displayen pedig a pilóta minden fontos repülési adatot figyelemmel tud követni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Bár a CS100-as ugyanazt a Pratt hajtóművet használja, mint az A320neo, a hajtóműindítással nincs problémája a kanadai típusnak, mert más beépítési technológiát használtak. Gyermekbetegségekre bár lehet számítani, de egyelőre semmilyen problémáról nem tud az üzemeltető.

Az első gép a HB-JBA lajstromjelet és a Katon Zürich nevet kapta. A társaság közlése szerint 2018 közepére érkezik meg az utolsó CS100-as is a flottába, ekkora az összes Avrolioner távozik, viszont a flottacsere nem érinti a Helvetic Airways-zel regionális járatok teljesítésére kötött szerződést.

A repülés során tapasztaltakról hamarosan külön cikkben számolunk be.

A székek közti távolság 30 hüvelyk. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A székek közti távolság 30 hüvelyk. (Fotó: AIRportal.hu)

A gépet pár nappal ezelőtt vette át a Swiss Montreálban, ahonnan dublini kitérővel pénteken Zürichbe érkezett. A tervek szerint az első CS100-as július 15-én teljesíti első kereskedelmi járatait, ezek egyikével Budapestre is ellátogat a Bombardier új gépe. A legelső járat Zürichből Párizs – Charles de Gaulle repülőterére közlekedik majd. Az első úticélok között Budapesten kívül Prága és Manchester szerepel még, és később Varsóba, Brüsszelbe, Nizzába, Stuttgartba, Hannoverbe, Milánóba, Firenzébe és Bukarestre is repülnek majd a CS100-asokkal.

A Swiss járatinformációs rendszere szerint a 19.05-kor landoló LH2258-as járattal érkezik a típus Ferihegyre. Azon a pénteki napon így az összes, ezen az útvonalon használt gép felvonul: a reggeli járatot a Helvetic teljesíti Fokker 100-assal, a kora délutánit a Swiss Avrolinerei repülik, majd este érkezik a CSeries 100-as.

Az új kanadai gép, amelynek kifejlesztése több, mint egy évtizedig tartott, a brazil Embraerrel együtt komoly versenytárs lesz a 100-150 személyes repülőgépek kategóriájában az amerikai Boeing és az európai Airbus számára. Különösen, ha a gyakorlatban is beigazolódik az ígért 10 %-os üzemanyag megtakarítás hasonló méretű Boeingokkal és Airbusokkal szemben. Ehhez új hajtóműveket fejlesztett az amerikai Pratt&Whitney cég, a PW1500G-szériát, amely takarékosabb és lényegesen csendesebb a most piacon lévő hajtóműveknél.

A pilótafülkét a NASA-val közösen fejlesztették ki. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A pilótafülkét a NASA-val közösen fejlesztették ki. (Fotó: AIRportal.hu)

A CS100-as teljesen digitális vezérlésű repülőgép, a kabinban öt, hatalmas színes képernyőről vezérlik a pilóták a gép működését, a hagyományos szarvkormánynak sincs nyoma a kabinban, helyette ún. sidestickkel (számítógépes joystickhez hasonló eszközzel) vezetik a gépet. A CS100-as fedélzetén 3+2-es, aszimmetrikus üléselrendezésnek köszönhetően az utasok 80 %-a számára kényelmesebb ablak melletti vagy folyosó melletti ülések állnak rendelkezésre. A felső tárolókban pedig utasonként egy, kifejezetten nagyméretű kézipoggyász helyezhető el.