Új kommunikációs csatorna, a CPDLC (Controller Pilot Data Link Communication) biztosítja a digitális összeköttetést a légiforgalmi irányítók és a pilóták között a magyar légtérben – adta hírül közleményében a HungaroControl.
A HungaroControl egyik nagyszabású műszaki-technológiai fejlesztési projektje a hazai világszínvonalú légiforgalmi irányító rendszert, a MATIAS-t (Magyar Automated and Integrated Air traffic Control System) bővítette az új funkcióval.
A CPDLC funkció 2015 november végén, közel fél éves tesztidőszak után, az európai integrációs követelményeket mintegy három évvel megelőzve kezdte meg az éles működést.
A CPDLC a jelenlegi élőszavas párbeszéd mellett olvasható üzenetek formájában történő adatcserét is alkalmaz a pilóták és a légiforgalmi irányítók között.
„A csúcstechnológiás program célja a növekvő légi forgalom miatt egyre telítettebb rádiófrekvenciák használatának optimalizálásával a repülésbiztonság javítása és a magyar légi navigáció kapacitásának növelése.” – mondta Kis Barnabás, a HungaroControl Technológiai Igazgatója az új szolgáltatás bevezetésével kapcsolatban.
A CPDLC alkalmazásával a rutinfeladatok gyorsan elvégezhetővé válnak, illetve a rádiófrekvenciák terhelésének felszabadításával csökkenhet a légiforgalmi irányításban használt hangcsatornák zsúfoltsága. Az adatalapú kommunikáció használatával kizárhatók az esetleges interferenciák okozta félreértések és a fáradtságból adódó hibák is, így tovább javul a repülésbiztonság.
A CPDLC bevezetésével a verbális párbeszéd mellett egyrészt rövidebb idő alatt létrejöhet az információcsere, másrészt az irányítók az eddigiektől eltérően egy adott pillanatban párhuzamosan több pilótával is képesek lesznek kommunikálni, ami jelentős mértékben növelheti a légiforgalmi irányítás kapacitását a magyar légtérben.
A napokban élesben is működésbe lépett rendszer ütemezése nem véletlen, ezzel biztosítanak a rendszerfejlesztők lehetőséget arra, hogy a 2016-os intenzív nyári forgalom beindulása előtt már készségszinten be lehessen gyakorolni a szolgáltatást.
A HungaroControl fejlesztése az Európai Unió által a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) keretén belül támogatott MATIAS Build 10.1 projekt részeként valósult meg.
A magyar légiforgalmi irányítók tapasztalatai egész Európában hozzájárulhatnak a szolgáltatás biztonságos bevezetéséhez és erősíthetik azt a kedvező képet, amely a kötelezően előírt uniós határidők előtt bevezetett szolgáltatások és módszerek alapján kialakult a magyar léginavigációs szolgálatról.
A légiforgalmi irányításról, azon belül a radarirányítói pályáról úgy tartják, hogy tipikusan férfiszakma. Ez ma már nem így van, a magyar légiforgalmi irányítók között egyre több nő dolgozik. Az évről évre induló tanfolyamokra egyre több fiatal hölgy jelentkezik, az irányítói munka és a gyermekvállalás is jól összeegyeztethető. A repülés szeretete és a szakma iránti magas szintű elhivatottság elengedhetetlen, de a hölgyek is ugyanolyan jól tudják végezni ezt a munkát mint férfi társaik. Egy frissen végzett légiforgalmi irányító hölggyel, Földváry Annával beszélgettünk. Részletek…