Gyorsan szalad az idő, máris 10 éve, hogy a TAP Portugal megjelent a ferihegyi repülőtéren és rendszeresen közlekedik Lisszabon és Budapest között. Az útvonal azóta lényegében töretlen sikernek örvend, Portugália egyre keresettebb célpont a magyar utazóközönség körében, de onnan, az Ibériai-félsziget nyugati szélén fekvő országból is szép számmal látogatnak Magyarországra a TAP összeköttetésének köszönhetően.
Rárepült Spanyolországra a TAP
Újabb brazíliai járatokat nyitott a TAP Portugal
Bogotá és Panamaváros is a TAP jövő nyári kínálatában
Tíz évvel ezelőtt, 2004 nyarán, amikor a járat elindult még csak heti háromszor közlekedtek a portugál légitársaság gépei Budapestre, és abból kettőt Prágával fűzték össze – emlékeztetett rá David Jacinto, a TAP Portugal kelet-közép európai értékesítési vezetője. Ma már viszont a nyári szezonban heti 8, a téliben heti 6 járat működik a magyar és portugál főváros között, ami jól példázza, van igény az útvonalra, sőt a számításaik szerint idén, az év végéig meg lehet az eddigi teljes forgalom félmilliomodik utasa is.
A portugál légitársaság jelenléte, különösen annak fényében, hogy a félsziget másik nagy légitársasága, a spanyol Iberia egyáltalán nem érdeklődik Budapest iránt kifejezetten erősnek mondható, a TAP-nak ráadásul konkurenciája sincs. Lisszabonba nem repülnek Budapestről low-costok, ellenben Spanyolországgal, ahová jelenleg csak diszkont légitársasággal lehet eljutni.
A TAP budapesti vonala azért is működhet jól, mert mint arra Szolnok Péter, a légitársaság magyarországi képviseletvezetője rávilágított, a nyitás óta sikerült elérni, hogy a járatot fele-fele arányban tölti a portugál és a magyar idegenforgalom, valamint a környező országokból is vonzanak utasokat, így a gépeken gyakorta utaznak román, szlovák és szerb nemzetiségűek is, noha július 1-jétől, heti három járattal már Belgrád is felkerül a TAP térképére, míg Bukaresttel már tavaly nyár óta van kapcsolat, amelyek menedzselése szintén Szolnok Péter hatásköre.
Ami az üzemeltetett géptípusokat illeti a TAP a kezdetektől fogva a keskenytörzsű Airbus A320-as gépcsaládját repteti az útvonalon, ebben a jövőben sem lesz változás. A két-osztályos fedélzet egyébként is a kellemes kiszolgálásról híres, a Lisszabonig tartó, mintegy negyedóra híján 4 órás úton fém evőeszközökkel kínált melegétellel és minőségi portugál borokkal igyekeznek az utasok kedvében járni, ami manapság már a hálózati légitársaságok körében sem mondható szokásosnak, így nem csoda, hogy a TAP többnyire jó hírnek örvend az utasok megítélésében.
A TAP az elmúlt esztendőben, 2013-ban összesen 10703000 utast szállított, amely 5%-os növekedés az előző évi teljesítményhez képest, a töltöttségi mutató pedig 76.8%-ról 79.4%-ra tudott felkúszni a teljes hálózatot figyelembe véve.
A magyarországi teljesítményt illetően a budapesti járat 12%-kal több üléshely kínálattal szerepelt és 74332 utast szállított. Az összesen 371 járat load factora 73.4%-osra sikeredett. A jegyértékesítések tekintetében az egyéni, internetes foglalások egyre nagyobb szerephez jutnak, már a második legjelentősebb, de az utazásszervező partnerirodák is kitesznek magukért.
A reptéri üzemről érdemes tudni, hogy a járatokat a Liszt Ferenc repülőtér 2A terminálján a Malév Ground Handling (MGH) szakemberei szolgálják ki, és ha szabad ennyi személyes megjegyzést a szerkesztőnek, kimondottan jó látni a portugál és magyar színek együttműködését.
A portugál felfedezők útján – rövidesen már a legújabb nagy Airbusszal
A TAP magyarországi jelenléte esetében nem elegendő csupán a lisszaboni kapcsolatról beszélni, hiszen a légitársaság csak az országon belülre is több csatlakozást kínál, elérhetővé téve például Madeira szigetét, az Azori-szigeteket, vagy többek közt Porto, Faro városait, sőt ha valaki spanyolországi útja során ragaszkodik hozzá, hogy nemzeti légitársasággal repüljön Budapestről, lisszaboni átszállással ez is könnyedén megoldható, hat várossal van összeköttetés.
Mint megtudtuk a business osztály telítettségén azért még lenne mit javítani, kevés az üzleti zónát választó és kifizető utas, de amíg egy Airbus A321-est, mint az ünneplő járatot is teljesítőt sikerül csaknem teljesen és rendszeresen megtölteni, addig azért nincs gond.
Mindezek mellett, ahogy a oneworld-ben az Iberia, a Star Alliance-ban a TAP a szövetség dél-amerikai fuvarosa Európából, kiváltképp, ami a nyelvrokon brazíliai vonalat illeti, de ugyanígy Afrika is hangsúlyos, megőrizve a portugál felfedezők útját.
Az idei év tíz új desztinációt hoz a TAP számára, Brazíliában Manaus és Belém, Dél-Amerika többi részén Bogotá és Panamaváros jönnek be, míg az európai hálózat is fejlődik, Göteborg, Hannover, Szentpétervár, Tallinn, Nantes és Belgrád városaival, összességében 38 országban 85-re emelve az TAP által kínált célpontok számát.
Ehhez persze géppark is kell. A TAP Portugal 2014-ben hat darab vadonatúj repülőgépet vesz át, ebből két hosszú távú járatok teljesítésére alkalmas szélestörzsű Airbus A330-ast és négy darabot a keskenytörzsű A320-as típuscsaládból, amivel 180 ezer utassal többet szállíthat.
A TAP flottája jelenleg összesen 55 repülőgépet számlál: 19 darab Airbus A319-est, 17 darab A320-ast és 3 darab A321-est. A hosszú távú útvonalakon pedig 12 darab A330-200-as és 4 darab A340-300-as közlekedik. Legkorábban 2016-tól, de inkább 2017-től érkeznek és állnak szolgálatba a legújabb generációs A350-900XWB típusok is, amelyekből egy tucatnyit rendelt magának a légitársaság.
A kompozit építésű A350 eXtra-Wide-Body gépek kabinkonfigurációja, mint azt David Jacintotól megtudtuk még előkészítés alatt áll, a pontos berendezésről részletekkel nem tudott szolgálni, de azt megerősítette, hogy maradnak a két-osztályos elrendezésnél, nem lesz tehát prémium turista, vagy más hasonló, valamint, hogy az új típus bevezetését követően a long-haul flotta fokozatosan búcsút vesz a négy-hajtóműves A340-esektől, és onnantól kizárólag az A330-asokra, illetőleg az A350-esekre épít.