Az egyhajtóműves Flaris Lar01 ultra könnyű kompozit jet első felszállásának idejét 2014-re tolta ki a gyártó. A késedelem okait nem osztotta meg a nyílvánosággal a lengyel Start-Up vállalkozás.

Nem ritka az ehhez hasonló eset a repülőgépiparban, hiszen a legnagyobb gyártók típusai is hónapokat vagy éveket késnek a tervezett menetrendhez képest. A Flaris pedig egy valóban kicsi és új név a repüléstörténetben, Európa közepéből, Podgórzynból nem könnyű egy új típust megalkotni, amely ráadásul kategóriája egy igen különleges és technológiai újításokkal teletűzdelt példánya.

A Párizs Air Show keretein belül korábban bemutatott géppel a gyártó komolyan meglepte a közönséget, hiszen az már egy repülésre is kész példány volt, amely ráadásul, már a kis sebességű gurulási teszteket is sikerrel végrehajtotta.


Az ürömbe némi öröm is vegyül, hiszen a teljesen kompozit repülőgép levehető szárnyainak fáradásos tesztjét sikeresen elvégezték a varsói Katonai Műszaki Egyetemen. A mérések alapján a deformálódás a tervezett határértékeken belül maradt, így a konstrukció nem szorul módosításra.

A kis kompozit masina 1,5 millió dolláros árával igen vonzó ajánlat lehet a majdani megrendelőknek. A gép csúcstechnológiás kivitelezését a leszerelhető szárnyai és függőleges vezérsíkja jelzi, továbbá a Pratt&Whitney gyártmányú PW615-ös erőforrás, amely 1460 font tolóerő leadására is képes. A FADEC rendszerrel felszerelt hajtómű mellett Garmin G600 típusú kétszeres redundanciájú avionika vigyáz a gépre és utasaira. A gép orrába szerelt ballisztikus ejtőernyő vészhelyzet esetén automatikusan kinyílik.

A gyártó a gépet úgy tervezte, hogy képes legyen felszállni 250 méteres, akár füves futópályáról is. Az egy pilóta és öt utas szállítására képes ultrakönnyű jet utazósebessége elérheti a 700 km/órát a maximális szolgálati magassága a 14000 métert. Hatótávolsága négy utassal a fedélzeten akár 2200 kilométer is lehet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A sorozatgyártás elindításához az EASA és FAA típusbizonyítványok megszerzése nélkülözhetetlen, a lengyel vállalkozás szerint ez 2015-re a birtokukban lesz.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!