Megnövelt hatótávú és felszállósúlyú A330-asokat jelentett be az Airbus ma a Farnborough Air Show kezdőnapján. Az első teljesítménynövelt modell az A330-300-as lesz, amely várhatóan 2015 közepén áll forgalomba.
A légitársaságok körében az utóbbi időben egyre jelentősebb igény fogalmazódott meg egy nagyobb teljesítményváltozatú Airbus A330-as modellkínálat iránt.
Az A330-as bevált, hatékony típus, de az üzemeltetők még nagyobb kapacitásra vágytak. Az egyik legutóbbi jelentkező a Malaysia Airlines volt, amely flottájának egységesítése jegyében Boeing 777-eseit tervezi lecserélni, feltéve, hogy az Airbus azzal konkuráló teljesítményű A330-ast képes felmutatni. Nos, az Airbus figyelembe vette partnerei kérését és John Leahy, az Airbus ügyfélkapcsolati igazgatója bejelentette, hogy megnövelik A330-as típus hatótáv-, és felszállósúly teljesítményét.
Elsőként a hosszított törzsű A330-300-as változaton vezetik be a nagyobb teljesítmény-kapacitást. A típus maximális felszállósúlyát 240 tonnára növelik, hatótávja pedig 400 tengeri mérfölddel (740.8km) nő, amely 11020km-es összteljesítményt jelent. A háromosztályos elrendezésben csaknem 300 főt szállítani képes típus, az eddigi változathoz képest 5 tonnával nagyobb teherrel emelkedhet a levegőbe.
A330-200-as 240 tonnás változatának hatótávja 270 tengeri mérfölddel (500.04km) nő, amely révén 13060km-es hatótávra lesz képes fedélzetén 246 utast szállítva. Hasznos terhelhetősége pedig 2.5 tonnával növekszik. A módosítások végül a teherszállító változatú, A330-200F-et is érintik, bevezetési sorrenben azonban ezen a modellen lesz legkésőbb elérhető a nagyobb kapacitás.
A módosítások kapcsán nemcsak a teljesítmény, hanem a költséghatékonyság növekedése is várható, mivel a mérnökök a gép aerodinamikai kiképzésén és a hajtóművek paraméterein is finomítanak.
John Leahy konkrét példákkal is érzékeltette a új hatótávokat, a 240 tonnás A330-200-as például közvetlen összeköttetést lesz képes teremteni olyan nagyvárosok között, mint London és Tokió, Frankfurt és Fokváros, Peking és Melbourne, vagy Los Angeles és Dublin. A még hosszabb törzsű A330-300-as legújabb változata az 1992-ben bemutatott 212 tonnás alaptípushoz képest mintegy 3700km-rel nagyobb hatótávra tesz szert, amellyel a londoni Heathrow-ról elérhető desztinációk 90%-át ki lehet szolgálni.
Leahy szerint az Airbus A330-as kategóriájának minden idők legnépszerűbb típusa és a mostani fejlesztéssel már hasonló távokat lesz képes repülni a Boeing megnövelt hatótávú 777-200-asához képest, sőt 15%-kal kevesebb üzemanyagra lesz szüksége 1800 tengeri mérföldes távra vetítve.
Az Airbus igazgatója sajtótájékoztatóján igazán hangzatos kijelentéseket tett a fogyasztási adatokat illetően, mivel az előző összehasonlításán túl a 787-es Dreamlinerhez is viszonyított és azt mondta, hogy egyes útvonalakon akár 5%-kal is alacsonyabb üzemeltetési költsége lehet az új A330-asnak, mint a könnyebb, kompozit anyagokból épülő amerikai szélestörzsűnek.
A megkérdőjelezhető fogyasztási összehasonlításokon túl az azonban most már tényként kezelhető, hogy az Airbus nem jelentett be új szárnyvég-technológia alkalmazását, így az A330-as típuscsaládot egyelőre nem látják el az A320neo-n bevezetésre kerülő sharkletekkel, maradnak tehát az eddig is alkalmazott, kisebb méretű szárnyvégek.