Aggódnak az orosz légitársaságok amiatt, hogy egyre több tapasztalt pilóta hagyja el Oroszországot és vállal inkább külföldön munkát.

A Kommerszant című orosz politikai-gazdasági napilap ágazati forrásoktól úgy értesült, hogy az utóbbi 2,5 év alatt a legjobban felkészült és kiváló angoltudással rendelkező pilóták közül több mint háromszázan – repülőgép parancsnokok és oktatók – távoztak ázsiai országokba, további több mint négyszáz pedig már gyűjti a külföldi munkavállaláshoz szükséges iratokat.

A szakemberek főleg az S7, az Ural Airlines, a Volga-Dnyepr és a VIM Avia légitársaságok kötelékéből távoztak.

A moszkvai központú Vim Aviától egyszerre 12 kapitány lépett ki, ez volt a fő oka annak, hogy a napokban felborult a menetrend, tömegesen késtek a járatok. A légitársaság megerősítette, hogy több pilótája Kínába, Indiába és Vietnamba szerződött át. A VIM Avia szerint a repülőgép-parancsnokok főleg anyagi okok miatt vállalnak Ázsiában munkát.

Például Kínában négyszer nagyobb a pilóták bére az oroszországinál, havi 80 órát kell repülni, a fizetett szabadság pedig 96 nap, míg Oroszországban havi 90 órát kell dolgozni, az éves szabadság pedig csak 70 napot tesz ki.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Kínában 2016-ban enyhítették a munkavállalási engedélyek kiadását a pilóták számára, ami még inkább arra ösztönzi az orosz pilótákat, hogy Kínában vállaljanak munkát. Kínában mintegy 100 orosz kapitány és kiképző dolgozik, és ugyanennyien készülődnek ide. Tíz kínai légitársaság próbál orosz pilótákat szerződtetni, főleg a 2500 órát meghaladó repülési tapasztalattal rendelkező kapitányokat keresik.

A legnagyobb orosz légitársaságnál, az Aeroflotnál egy kapitány havi 470 ezer rubelt (1 rubel/4,82 forint), egy másodpilóta 320-350 ezer rubelt, az oktatók pedig több mint 500 ezer rubelt visznek haza havonta. Vitalij Szaveljev vezérigazgató szerint Kínában ennek 1,5-2-szeresét is megkereshetik. Bár az Aeroflotnál is hiány van a legtapasztaltabb pilótákból, nem tudnak tovább emelni a kereseteken, mert már ötször hajtottak végre béremelést.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu


Kínában tavaly 50,5 ezer pilóta dolgozott, közülük 25,2 ezer személyszállító gépeket vezetett. A Boeing repülőgépgyártó adatai szerint a következő húsz évben a kínai légitársaságok évente 5500 pilótát vesznek majd fel, így 2035-re 111 ezerre emelkedik létszámuk. Tavaly 59 kínai légitársaság működött, és utasaik száma 12 százalékkal 488 millióra emelkedett. A 218 kínai repülőtéren több mint egymilliárd utas fordult meg 2016-ban.