A különlegesen nagy terjedelmű és tömegű áruk légi szállítására szakosodott orosz Volga-Dnepr, mely az Antonov An-124-100 Ruslan legnagyobb polgári üzemeltetője a világon vizsgálja a típus jövőbeli leváltásának lehetőségét.

Futurisztikus, de az An-124 Ruslanok több vonását idéző grafika a jövőbeni óriás áruszállító típus koncepciójáról, ahogy a Volga-Dnepr megálmodta. (Forrás: Volga-Dnepr via Russian Aiviation Insider) | © AIRportal.hu

Futurisztikus, de az An-124 Ruslanok több vonását idéző grafika a jövőbeni óriás áruszállító típus koncepciójáról, ahogy a Volga-Dnepr megálmodta. (Forrás: Volga-Dnepr via Russian Aiviation Insider)

Az orosz áruszállító légitársaság Russian Aiviation Insider által idézett közlése szerint folyamatosan dolgoznak az An-124-esek modernizálásán annak érdekében, hogy azok minél tovább megőrizzék az általuk üzemeltetett példányok légialkalmasságát és megfeleljenek a legújabb nemzetközi sztenderdeknek.

A cég azonban már foglalkozik a helyettesítő típus megalkotásának vizsgálatával, mert elemzéseik szerint a jelenlegi An-124-es típus 2040-re teljesen kiöregszik.

Megállapításaik szerint az új típusnak 35-40%-kal hatékonyabbnak kell lennie a jelenlegi Antonov An-124-esknél a technikai és a gazdasági jellemzőket tekintve is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cég kutatásai szerint a piacnak olyan repülőgépre lenne szüksége, mely minimum 150-170 tonnás hasznos teherrel akár a jelenlegi hatótáv több mint duplájára repül, azaz 10.000 kilométeres utak megtételére is képes közbenső leszállás nélkül.

A tervek kiforratlanságára utal, hogy a felülnézeti grafikán két, míg a többi látványterven négy hajtóművel ábrázolják a típust. (Forrás: Volga-Dnepr via Russian Aiviation Insider) | © AIRportal.hu

A tervek kiforratlanságára utal, hogy a felülnézeti grafikán két, míg a többi látványterven négy hajtóművel ábrázolják a típust. (Forrás: Volga-Dnepr via Russian Aiviation Insider)

A ma kereskedelmi forgalomban lévő An-124-100-as repülőgépek maximum 120 tonnás rakománnyal 4.500 kilométeres járatok megtételére képesek. (Az új hajtóművekkel felszerelt, modernizált és megnövelt felszállótömegű Аn-124-100М-150 122 tonnát 5.200, míg 150 tonnát 3.200 km távolságra képes eljuttatni.)

A cég elemzései szerint 40 és 100 darab közötti olyan új generációs repülőgépre lesz szükségük, mely képes a túlméretes és különlegesen nehéz rakományok légi szállítására annak érdekében, hogy piaci pozíciójukat tovább erősítsék. A különleges méretű és tömegű áruk légi szállításának piaca folyamatosan növekszik, különösen a légiipar, a bányászat és az olajipar részéről nő a kereslet.

Az új típushoz természetesen új hajtóművek is kellenek majd, melyek a Boeing 747-8F jelenlegi GE hajtóműveinél is nagyobb teljesítmény leadására képesek. A Volga-Dnepr közlése szerint egyelőre sem az orosz, sem a külföldi gyártók asztalán nincs olyan megvalósítható terv egy jövőbeli óriás áruszállító típusról, mely akár megközelíthetné az An-124-es teljesítményét.

Álláspontjuk szerint egy műszakilag ennyire összetett és gazdasági szempontból is hatalmas projektet semelyik ország, vagy gyártó sem tud egyedül felvállalni, így a vállalatok és hatóságok összefogására van szükség a megfelelő megoldás kidolgozásához. Az új generációs óriás áruszállító tervezést azonban már most meg kell kezdeni annak érdekében, hogy az a 2060-as évekre kereskedelmi forgalomba állhasson.

Amint arról korábban beszámoltunk az ukrán Antonov Kínával közösen fejlesztené tovább és indítaná be a még nagyobb Antonov An-225 Mrija típus sorozatgyártását.

A Volga-Dnepr jelenleg 12 darabot üzemeltet az An-124-100 típusból, mely 1982. decemberében hajtotta végre első felszállását. A típusból eddig összesen 55 darabot gyártott az Antonov.

 

Ezen a grafikán pedig hagyományos vezérsíkkal, első és talán hátsó rámpával is rendelkező gépet láthatunk, furcsa módon dupla fedélzettel. (Forrás: Volga-Dnepr via Russian Aiviation Insider) | © AIRportal.hu

Ezen a grafikán pedig hagyományos vezérsíkkal, első és talán hátsó rámpával is rendelkező gépet láthatunk, furcsa módon dupla fedélzettel. (Forrás: Volga-Dnepr via Russian Aiviation Insider)