Az ukrán kormányzat bejelentése szerint az ország hadserege számára újraindulhat az Antonov An-74 közepes teherszállító gyártása. Ehhez nagy eséllyel külföldi segítségre lesz szükség, de ezen már többször elhasalt a projekt.
Az An-72-esen alapuló, eredetileg An-72A néven futó többfeladatú típus gyártása 2004-ben szűnt meg, de még több mint másfél évtized múltán is fellelhető néhány példány a világ legkülönfélébb pontjain, katonai és civil üzemeltetők kötelekében egyaránt.
Az először 1979-ben levegőbe emelkedett típus kategóriájában átlagos kapacitása, hatótávolsága mellett egyetlen igazán kiemelkedő tulajdonsággal rendelkezik: bármilyen időjárási körülmények, -60 és +45 fokos hőmérséklet között üzemeltethető, szinte nulla infrastruktúrájú helyszíneken is.
Ezt eredeti funkciójának köszönheti, mert sarkköri missziókra tervezték, még jóval a Szovjetunió felbomlása előtt.
A gyártás újraindítását Oleg Uruszkij stratégiai iparágakért felelős miniszter jelentette be, ezzel egyelőre nem közölt számú új An-74-et szeretnének biztosítani a hadseregnek – számolt be az Aerotime.
A tervek körül azonban jelenleg több a kérdőjel és a lehetséges probléma, mint a biztos pont. A 2004-ben leállított gyártás eredetileg Harkovban, a KSAMC állami repülőgépgyártó vállalat égisze alatt zajlott, a hajtóműveket a zaporizzsjai Motor Szics szállította, de volt egy orosz partner is.
Ezt az együttműködést most nem lehet folytatni a két ország szembenállása miatt. Az sem fest túl fényes jövőt a projekt elé, hogy a harkovi gyár 2014 óta egyetlen új repülőgépet sem szerelt össze, csak félkészekkel van tele. Pénzügyi állapota is katasztrofális, hitelezőinek 71 millió USA-dollár, alkalmazottai felé bérhátralékok formájában több mint 8 millió dollár értékben tartozik – írta meg az RT hírügynökség.
Orosz szakértők – nem feltétlenül független véleménye alapján – a harkovi gyár a Szovjetunió felbomlása óta elvesztette a gyártástechnológiáját és több generációnyi szakembergárdáját, így az An-74-es újbóli gyártása csak akkor jöhet szóba, ha ismét együttműködés kezdődik Oroszországgal.
A pénz mellett ukrán szakértők szerint is elengedhetetlen a fedélzeti berendezések áttervezése, mert e nélkül már nem életképes a szovjet érában született típus.
Egyes vélemények szerint megint megakad a pénzügyeken a dolog, de ha sikerül feléleszteni az An-74 programját, rövid időn belül a második nagy értékű megrendelését adhatja le az ukrán állam az Antonov gyárnak, mert tavaly decemberben már bejelentették, hogy három An-178-ast is vásárolnának a fegyveres erőknek.