Ötven darab Airbus A321neo ACF (Airbus Cabin Flex) kötelező érvényű megrendeléséről állapodott meg a Qatar Airways az európai repülőgépgyártóval.
A most megkötött 50 darab A321neo ACF megvásárlásáról szóló szerződés a légitársaság 2011-ben leadott ötven darabos A320neo (34 db A320neo + 16 db A321neo) megrendelése helyébe lép. Az üzlet értéke jelenlegi listaárakon számolva 6,35 milliárd amerikai dollár.
Az A321neo ACF repülőgépek 2019-től kezdődően csatlakoznak a Qatar Airways flottájához.
Mint ismert, a Qatar Airways lett volna az Airbus A320neo indító légitársasága, azonban a Pratt&Whitney GTF (geared turbofan) hajtóművek műszaki problémái és a gyártás csúszása miatt a repülőgépek átvételétől elállt a cég.
Amint arról 2016 decemberében beszámoltunk, meg nem erősített hírek szerint a légitársaság már egy éve egyezkedett a korábbi A320neo megrendelés sorsáról, illetve A321neókra történő cseréjéről.
A légitársaság az A321neo ACF-ekhez a CFM International Leap-1A hajtóműveket választotta a kezdeti problémákkal küszködő GTF-ek helyett.
Az A321neo ACF gépek beszerzését a Qatar Airways a cég dinamikus növekedésével és a járathálózat expanziójával indokolta.
Az Airbus álláspontja szerint a Qatar Airways mostani megrendelése megerősítette, hogy az A321neo az ideális „Middle of the Market” (azaz közepes hatótávolságú, a keskeny és szélestörzsű repülőgépek közötti befogadóképességű) típus a közel-keleti piac számára.
A low-cost légitársaságok igényeire szabott típusváltozat az ötcsillagos légicég flottájában?
Az A321neo Airbus Cabin Flex (ACF) változata az eredeti A321-esekhez képest módosított vészkijárati kiosztással készül, ennek köszönhetően a 230 utasos limitnél tízzel több, 240 utas foglalhat helyet a fedélzeten.
Az A321neo ACF változatán az 1994 óta gyártott eredeti A321-es alapváltozat törzséhez képest jelentős módosításokat kellett végrehajtani annak érdekében, hogy a gép több utast tudjon szállítani a fedélzetén. A módosított törzsű változat első példánya október végén készült el az Airbus hamburgi gyárában.
Amint arról már korábban is írtunk, az új, 240 utas szállítására képes A321neo ACF változatokat négy darab szárny feletti vészkijárattal szerelik fel, melyek kiváltják az eredeti törzsön a szárny előtt közvetlenül elhelyezett két teljes méretű ajtót. A szárny mögötti két kijáratot pedig négy törzskeretnyi távolsággal hátrébb helyezik, utóbbiakat az légitársaság kérésére deaktiválni is lehet majd, amennyiben az kevesebb székkel üzemelteti a típust.
Az A321neo ACF változatokon a kijáratok módosítása mellett vékonyabb támlájú ülésekkel és a gép hátuljában található konyha és mosdóhelyiség modul áttervezésével nyert helyet a gyártó a plusz 10 utasülés elhelyezésére.
Az első A321neo ACF változat jövőre áll forgalomba a gyártó tervei szerint, ebből a változatból rendelt a Wizz Air is.
A Qatar Airways nem jelentette be, hogy milyen konfigurációban és hány üléssel kívánja forgalomba helyezni a típust, azonban
az ACF változatok egyosztályos elrendezésben, a low-cost cégeknél megszokott sűrű székezéssel képesek csak a maximális 240 utas szállítására.
Ez a típusvariáns képezi az alapját a megnövelt hatótávolságú A321LR-nek is. Utóbbiba akár három kiegészítő üzemanyagtartály szerelhető be, melynek köszönhetően 925 kilométerrel, 4 000 tengeri mérföldesre (7 408 km) nő a gép hatótávja. Az első LR 2019-ben kerül kereskedelmi forgalomba.
Az A320neo család változataiból az Airbus eddig 5 200 példányra regisztrált megrendelést világszerte 95 vásárló részéről, ezzel a típuscsalád saját szegmensében 60%-os piacrészt ért el.