Nem kívánja folytatni Brazília a tárgyalásokat az Európai Unióval a Nyitott Égbolt-egyezményről, mert nem kapná meg a jogot, hogy a közbenső európai megállókból utasokat szállítson Ázsiába. Az Egyesült Államokkal viszont hamarosan létrejöhet egy ilyen megállapodás, és ott megkapja a dél-amerikai ország ezt az úgynevezett ötödik szabadságjogot.
Nyolc év egyeztetései után végleg zátonyra futhat a Brazília és az Európai Unió közötti tárgyalás a Nyitott Égbolt-egyezményről.
A Reuters cikke szerint a dél-amerikai ország civil légiközlekedési hatósága, az ANAC azt a javaslatot teszi a kormánynak, hogy eredménytelenül zárják le a megbeszéléseket.
Az EU az utóbbi években nagy hangsúlyt fektet a légügyi stratégiájára, amelynek része, hogy minél több harmadik országgal Nyitott Égbolt-egyezményt (Open Skies) köt, szabadabbá téve az interkontinentális közlekedést.
Ilyen, csupán a reptéri résidőktől függő, lényegében korlátlan járatindítást lehetővé tevő szerződés van érvényben az Egyesült Államokkal, Marokkóval és Izraellel is (ennek köszönhető a fapadosok rárepülése ezekre), és nemsokára Tunéziával és érvénybe lép.
Juliano Noman, az ANAC igazgatója most azt mondta: fontolgatják, hogy befejezik a tárgyalásokat, mert azok nem vezetnek sehová.
Azon alakult ki konfliktus, hogy az EU nem akarná megadni az úgynevezett ötödik szabadságjogot a brazil légitársaságoknak, amellyel egy európai közbenső állomásról utasokat vihetnének Ázsia felé.
Az EU szerint ez ugyanis növekvő versenyhelyzetet teremtene az európai légitársaságoknak. Ugyanakkor a hírre reagálva sajnálatát fejezte ki, hogy Brazília nem kívánja megkötni az egyezményt.
Főként Kína a célpont Brazíliának, amelynek az utóbbi években az egyik legfontosabb külkereskedelmi partnerévé vált a kelet-ázsiai nagyhatalom. Jelenleg a két ország között csupán az Air China heti kétszeri, Sao Paulóból Madridon át Pekingbe közlekedő járata jelenti a közvetlen kapcsolatot, ezen szeretne Brazília változtatni.
A dél-amerikai ország ehelyett, mint Noman elmondta, fel kívánja frissíteni a bilaterális megállapodását mintegy tucatnyi uniós országgal, hiszen ezekhez az utóbbi nyolc évben nem nyúltak, a tárgyalások miatt. Már jelenleg is további ideiglenes engedélyeket adnak ki olyan európai légitársaságoknak, amelyek meghaladták a számukra kiszabott kereteket.
Mindezzel párhuzamosan, a napokban a brazil parlament alsóháza zöld utat adott az Egyesült Államokkal kötendő Nyitott Égbolt-egyezménynek, már csak a szenátus jóváhagyása és a két kormány aláírása kell a létrejöttéhez. A Reuters másik cikke szerint eredetileg ezt a megállapodást már 2011-ben megkötötték, de különböző ellenzők lobbitevékenysége miatt azóta húzódott a ratifikálása.
Az Egyesült Államok pedig megadja Brazíliának az ötödik szabadságjogot, így a légitársaságok a nyugati parti nagyvárosokon keresztül utasokat is hozhatnak-vihetnek Ázsiába.
Az Egyesült Államokkal megkötendő egyezményhez kapcsolva amúgy az American Airlines, a például a British Airways-t és az Iberiát tulajdonló IAG-holding, valamint a LATAM-csoport szorosabbra fűzné a kapcsolatait.
Hasonlóképp, az Avianca Brasil és a United-Continental is intenzívebb együttműködésen gondolkodik (előbbiek a Oneworld, utóbbiak pedig a Star Alliance légiszövetség tagjai egyaránt).
Brazília azt is tervezi mindezeken felül, hogy módosítva a törvényein, lehetővé teszi a légitársaságokban 20 százaléknál nagyobb külföldi részesedést is.