December 11-én írja alá a Nyitott Égbolt egyezményt az Európai Unió és Tunézia, a fővárosa kivételével a többi nemzetközi reptere szabaddá válik az uniós légitársaságok előtt. Eközben a Tunisair flottafrissítésre készül: Airbus A330neo-kat és Bombardier Cserieseket rendelhet a nemzeti légitársaság.

Kemény verseny elé néz a Tunisair (Fotó:AIRportal.hu)

Sok évi tárgyalás után a jelek szerint megszületett a végleges szerződés: december 11-én írja alá az Európai Unió és Tunézia a Nyitott Égbolt (Open Skies) egyezményt.

Mint az észak-afrikai ország állami hírügynöksége a napokban megírta, a tunéziai közlekedési miniszter ezt egy parlamenti bizottsági meghallgatásán jelentette be, más egyebek mellett.

A fővárosi, Tunis-Carthage-reptér kivételével az ország többi légikikötője szabadon elérhetővé válik az uniós légitársaságoknak.

Az, hogy a megállapodás mikortól lép életbe, egyelőre nem ismert, ahogy az sem, hogy mikor indulhat be a diszkontok járatnyitási hulláma. Természetesen az is kérdés, megéri-e majd a fapadosoknak belépni Tunéziába, azaz, hogy a reptereket – Enfidhától Monastiron át Djerbáig, hogy csak a jelentősebbeket említsük – milyen díjak ellenében használhatnák.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, tavaly ősszel arra számított egy másik miniszter, hogy már az idei nyári menetrenddel életbe léphet a megállapodás, a fővárosi reptér kivételét a Tunisair védelmében látta szükségesnek az állam. A jelek szerint egészen idáig elhúzódott ennek keresztülvitele a tárgyalásokon.

A némileg lazább bilaterális egyezményeknek köszönhetően, jellemzően szezonálisan, eddig is megfordultak Tunézia különböző repterein például az Easyjet és a Vueling járatai, de a Transavia jelenleg is közlekedik Franciaroszágból. Korábban a Ryanair is tett olyan nyilatkozatot, hogy nagyon érdekli Tunézia.

Mindemellett tervben van 2030-ra egy új fővárosi reptér megépítése is, mert a közlekedési miniszter közlése szerint a jelenlegi légikikötő nem bővíthető.

Egyébként a marokkói és izraeli Nyitott Égbolt egyezmények után Tunéziában is azt várják, hogy főképp a nyári főszezonon kívül élénkül majd a turizmus. Arról nincs hír, hogy Tunisz reptere mikor válik szabadon elérhetővé. A tárcavezető megemlítette, hogy vizsgálják az ország déli részén lévő Remada katonai légibázis civil használatának lehetőségét is.

2017. márciusában lapunk is beszámolt arról, hogy a Tunisair menetrend szerinti járatok indítását fontolgatja Budapestre 2018-ban, erről az észak-afrikai országban tárgyalt a magyar külügy képviselője is. Később azonban a légitársaság nyilatkozatában azt írta, hogy nem lenne rentábilis egy közvetlen, menetrend szerinti járat elindítása Tunézia és Magyarország között.

Flottát frissít a Tunisair

A Nyitott Égbolt egyezmény várható hatásai miatt a Tunisair új stratégián dolgozik, erről bővebben a minap Eliasz Mnakbi vezérigazgató beszélt a L’aérien portál szerint a Forbes-nak.

A Tunisair hat A330neo-t rendelne, mellé két-három Bombardier Cseries gépet, Tuniszt pedig a régió interkontinentális átszállópontjává kívánják tenni.

Az A330-asok mellé az új generációs változatok érkezhetnek (Fotó:Tunisair)

A nemzeti légitársaság az Afrika és Európa, valamint Észak-Amerika közötti forgalomra akar építeni. Már konkrét tervek is vannak a hálózat bővítésére: különböző afrikai városokba, de New York-ba is indítanának új járatokat.

A vezérigazgató szavai szerint három darab A330neo 2019-ben érkezne, a másik három pedig 2020-ban, további hármat opcióként kötnének le.

Ami a meglévő megrendeléseket illeti, a Tunisair az Airbustól öt A320neo-t vár 2019-2020-ban (a korábbi, négy A320ceo-ra és egy A330-ra szóló megrendelésüket módosították erre). A flottában jelenleg négy A319-es, tizenhét A320-as, hét Boeing 737-600-as és két A330-200-as található.

Utóbbiakkal, amelyek 2015 nyarán érkeztek, az egyetlen hosszú távú járatukat jelentő Montreálba és a kiemelt európai célállomásaikra járnak. A vezérigazgató közlése szerint ezeket a tizenkét éves lízingperiódus végéig megtartanák, így nyolc szélestörzsű gép állna rendelkezésre, ha megrendelik az A330neo-kat.