Azonnali hatállyal elrendelte a Boeing 737NG repülőgépek egy részén üzemelő CFM56-7B típusú hajtóművek ventilátorlapátjainak vizsgálatát az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal. Az FAA által kiadott sürgősségi légialkalmassági direktíva (EAD) szerint az üzemeltetőknek 20 napon belül kell átvizsgálni az érintett hajtóműveket.

A direktíva szerint azokat a CFM56-7B típusú hajtóműveket kell átvizsgálni 20 napon belül, amelyek harmincezer ciklusnál többet teljesítettek.

Az NTSB fotóján jól látható a hiányzó ventilátorlapát, amely a leszakadását követően több másik lapáton is sérüléseket okozott, mielőtt a beömlőnyílást leszakítva kirepült a hajtóműből. (Forrás: NTSB)

Az érintett, magas számú ciklust teljesített hajtóműveket a CFM International hajtóműgyártó által április 20-án kiadott utasítások szerint ultrahangos módszerrel kell elvégezni a hajtómű első lapátsorának mind a 24 darab ventilátorlapátja esetében.

A hajtóműgyártó kalkulációi szerint a direktívában meghatározott átvizsgálást az USA-ban üzemelő 352, világszerte pedig 681 darab hajtóművön kell elvégezni.

Az amerikai FAA-vel együtt az európai légügyi hatóság (EASA) is elrendelte az érintett hajtóművek ventilátorlapátjainak vizsgálatát. Míg az FAA egyelőre egy egyszeri átvizsgálást tett kötelezővé, az EASA rendszeres átvizsgálásokra utasítja az üzemeltetőket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az átvizsgálást azt követően rendelték el a hatóságok, hogy négy nappal ezelőtt, március 17-én súlyos hajtóműhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre az amerikai Southwest légitársaság New York La Guardia – Dallas járatát teljesítő Boeing 737-700-as repülőgépe nem sokkal a felszállást követően Philadelphiában. A baleset következtében pedig a járat egy utasa életét vesztette.

Az NTSB laboratóriumában összeállítják a hajtóműről leszakadt és eddig megtalált elemeket. Amint a képen látható, a hajtómű beömlőnyílás (a képen távolabb) és a hajtóműgondola borításának egy részét is sikerült megtalálni. (Forrás: NTSB)

Az NTSB elsődleges vizsgálatai szerint a bal oldali, egyes hajtómű első lapátsorának 13-as számú lapátja anyagfáradás miatt válhatott le a tengelyről, melynek következtében a hajtómű teljes beömlőnyílása és a hajtómű borítása leszakadt.

A hajtóműről leszakadó alkatrészek a gép törzsén és a bal szárnyon is több helyen sérülést okoztak, valamint az utaskabin egyik bal oldali ablakát betörték. Az érintett ablaknál ülő utast a hirtelen nyomásesés részben kiszippantotta a repülőgépből, és bár utastársai később visszahúzták, a nő belehalt a súlyos sérülésekbe.

Az elmúlt napokban az FAA még azt közölte, hogy körülbelül két hét múlva adnak ki direktívát a Southwest-balesetben érintett hajtóművekkel kapcsolatban.

Az amerikai hatóságot a világszerte nagy médiavisszhangot kiváltó eset kapcsán sokan bírálták a késlekedés miatt, illetve azért is, hogy a 2016 augusztusában történt hasonló eseményt követően nem rendeltek el olyan átvizsgálásokat, amellyel a mostani halálos áldozatot is követelő baleset megelőzhető lett volna.

Ugyanakkor az NTSB balesetvizsgáló testület arra figyelmeztet, hogy a vizsgálatok jelen szakaszában még túl korai lenne kimondani, hogy a 2016-os eset közvetlenül kapcsolatba hozható a mostani balesettel.

Érdekesség viszont, hogy akkoriban az FAA direktívatervezetet közölt, amelyet a hajtóműgyártóval és a légitársaságokkal egyeztetett – írja a flightglobal.com portál. A 2017-es tárgyalásokon a 15 ezer óránál kevesebb ciklust működött hajtóműveket érintő kötelező vizsgálatokról volt szó.

Míg az FAA a 2017-ben folytatott egyeztetések során 18 hónapon belül javasolta ezen CFM-56-7B-k ellenőrzését, maga a CFM 12 hónapot javasolt, viszont a Southwest szerint elég lett volna a 18 hónap, az American Airlines pedig 20 hónapot kért.

Ezzel szemben az is különös az ügyben, hogy a most április 17-i balesetben érintett hajtómű a legutóbbi karbantartása óta alig 10 ezer órát repült csak a Southwest közlése szerint, tehát jóval a 15 ezer órás határérték alatt.

További vizsgálatokat igényel az is, hogy bár a lapátsort összetartó külső gyűrű (containment ring) a helyén maradt, ez mégsem akadályozta meg azt, hogy az eltört lapát kirobbanjon a helyéről és károkat okozzon.