Felülvizsgálja az Air India privatizációjának feltételeit az indiai kormány, miután a meghirdetett 76%-os részesedésre egyetlen ajánlat sem érkezett.
A június 13-i, meghosszabbított határidőig egyetlen komoly ajánlattevőt sem sikerült találni a jelenleg durván veszteséges, privatizálni kívánt indiai állami légitársaság részvényeinek 75%-ára.
Az indiai kormány ugyanis eddig tartotta magát az elképzeléshez, hogy a az Air India-t és az Air India Express-t 76%-ig szeretné kiadni a kezéből, 24%-ot meg kíván tartani, az Air India SATS földi kiszolgáló céget pedig 50%-ban kívánták értékesíteni.
Viszont már ez is nehezen hozható összhangba a helyi törvényekkel, amelyek értelmében külföldi illetőségű vállalat vagy személy csak 49 százalékban lehet tulajdonos helyi légitársaságban.
A mostani sikertelenség után azonban teljes egészében felülvizsgálják az eladás feltételeit, amibe a szakszervezetek heves tiltakozásai ellenére beletartozik a teljes értékesítés is – írja a CH Aviation.
Növekszik a piac, de valami mégsem jó
Az indiai-szubkontinens légiközlekedési piaca jelenleg a világ egyik leggyorsabban bővülő, növekvő régiója, az utasszám és az áruforgalom is felfelé ívelő tendenciát mutat, belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt. Előrejelzések szerint 2025-re a harmadik legnagyobb piac lesz a világon.
A nemzeti légitársaság viszont nemhogy nyereséget nem tud termelni, de a nullszaldós működéstől is igen messze van: összesen mintegy 8,8 milliárd amerikai dolláros tartozást görget maga előtt, május elején emiatt már a repülőgép-alkatrész vásárlások, és így a flotta karbantartása is anyagi nehézségekbe ütközött.
A problémák már nem mostanában kezdődtek, 2014-ig ugyanis az indiai állam minden évben 30-40 milliárd rúpiát (mintegy ötszázmillió dollárt) pumpált a cégbe éves szinten.
A támogatás megvonása után tavaly márciusban 500 milliárd rúpiás (több, mint hétmilliárd USA-dolláros) egyszeri segítséget is kapott a légitársaság, ezután döntöttek a privatizációs folyamat elindításáról.
A teljes eladás felé való törekvésre utal az is, hogy két, kormányzati és VIP szállításokra használt Boeing 747-400-asát az Air India a közeljövőben átadja az ország légierejének, megszabadulva ezzel egy állami kötődésétől.
Egyre több állami cég van egyre nagyobb bajban
Mint arról beszámoltunk, a dél-afrikai állami légitársaság, a South African újabb nagy összegű állami segítséget kapott, mivel az üzemelésből származó bevételekből nem tudja fizetni hatalmas hitelállományát.
A cég jelenleg újabb átszervezés alatt áll, ennek részeként magába olvasztja két leányvállalatát, a diszkont Mango-t és a regionális SA Express-t, amelynek légiüzemelési engedélyét a hatóságok nemrégiben felfüggesztették.
Európában sem kell sokáig keresni a bajban levő állami cégeket, a román Tarom még a tavalyi évben tapasztalható nagy forgalomnövekedés és az alacsony olajár mellett sem tudott nyereséget termelni, és idén ha minden jól alakul, és nem emelkedik nagyot az olaj és a kerozin ára idén, akkor is csak nullszaldósnak várják az üzemelést.
A románok ennek ellenére mernek nagyot álmodni: tubó-légcsavaros ATR flottájuk leváltása mellett fontolgatják a Boeing új generációs keskenytörzsűjének, a 737 MAX-nak a megrendelését, 2019-től pedig hosszútávú járatokat is szeretnének indítani, ami ugyancsak igen ambiciózus terv.