Vizsgálja a wet-lease alapú gépbérlés lehetőségét a Boeing 737 MAX gépek globális repülési tilalmában súlyosan érintett Flydubai. A diszkont cég első féléves veszteségének nagy százaléka származik az új generációs típus körüli problémákból – derül ki a nemrég kiadott pénzügyi jelentésből.

Az Egyesült Arab Emírségekben bejegyzett diszkont légitársaság a típus globális repülési tilalmának elrendeléséig összesen 14 Boeing 737 MAX gépet vett át és állított kereskedelmi forgalomba.

Ezzel, bár nem a legsúlyosabban érintett cég, jelentős kapacitáskiesést kénytelen elviselni, nem beszélve a jelenleg 43 példányban használt, előző generációs Boeing 737-800-asok lényegesen kisebb hatótávolságáról, kedvezőtlenebb üzemanyag-fogyasztásáról.

A cég igyekszik biztosítani a zavartalan üzemelést, de több tervezett útvonalon nem tudták elindítani járataikat, köztük a budapestin sem.

A cég a MAX-ok kiesése miatt 2022-ig hosszabbította meg két darab 737-800-as lízingszerződését, de a 2019-es naptári év végén négy példány visszakerül majd a lízingbeadóhoz, így már csak 39 használható repülőgépe marad a cégnek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Flydubai ezért vizsgálja a wet-lease alapon – személyzettel, biztosítással és karbantartással együtt – történő repülőgépbérlés lehetőségét.

Ilyen rövid, de maximum középtávú bérlési konstrukciókkal rugalmasan, az adott pillanatban fennálló igényekhez igazítva lehetne pótolni a kieső kapacitásokat, a MAX-ok visszatérésével pedig nem keletkezne felesleg.

Forrás: Flydubai

Ghaith Al Ghaith vezérigazgató a CH Aviation szakportálnak azt nyilatkozta, a cég működése tizedik évének nagy tervekkel vágott neki, flotta- és hálózatbővítés tekintetében, de ezek nem tudtak megvalósulni.

A flotta méretét tekintve pedig a zsugorodás vállalati szempontból szignifikáns: új 737 MAX-ok érkezése nélkül, a lízingszerződések lejártával a dubaji fapados flottájának mérete a 2014-es szintre esett vissza. Ghaith szerint a legnagyobb probléma, hogy nem látni egyértelműen a kálvária végét, mikor emelkedhet újra a levegőbe a MAX, így előre tervezni sem tudnak az új típussal.

A helyzet a pénzügyi kimutatáson is meglátszik: a légitársaság első féléves vesztesége 53,6 millió amerikai dollár.

A veszteséget ugyan 38%-kal sikerült csökkenteni az előző időszakhoz képest, a Flydubai  a Boeing keskenytörzsűjének hiányát jelöli meg a veszteséges működés fő okként. Tavaly ilyenkor a legtöbb gondot az emelkedő kerozinár, és az általános piaci környezet okozta.

Az új generációs 737-esből korábban összesen 237 darabra szerződött le a cég, amelyből 65 biztosan az alap -8-as, 50 a leghosszabb -10-es változat lesz. További 122-ről később döntenek.