A Liszt Ferenc repteret üzemeltető vállalat 80 százalékát venné meg a magyar állam, feltehetően 774 milliárd forintért, 20 százalék kerülne a francia Vinci Airports-hoz, a katari befektető pedig később lépne be.
A 24.hu információi szerint az állam 80 százalékos részesedést vásárol a Budapest Airport Zrt. anyavállalatában, az Airport Holding Tanácsadó Kft.-ben. A maradék 20 százalékot a francia Vinci Airports veszi meg.
A lap ezt a felvásárlásra kijelölt állami cég, a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által szignózott alapítói határozatára hivatkozva írta, amelyben néhány részletet közöltek a légikikötő visszavásárlásáról.
A Corvinusban most ázsiós tőkeemelés során 848,8 millió euró, mintegy 328 milliárd forint került az államtól a tőketartalékba, egy 1000 forint névértékű részvény formájában, nevesítve a reptér megvásárlására. A vállalatba állami tőkeemelés formájában tavaly év eleje óta 700 milliárd forint került be összesen.
A tulajdonosi határozat alapján a 80 százalékos állami részesedés azonban csak átmeneti lesz, az állam tulajdoni hányada egy katari befektető belépésével 51 százalékra olvad. Azt egyelőre nem tudni, hogy a katari tulajdonszerzés a részvények eladásával, vagy a 3-as terminál finanszírozásának fejében történik meg.
A lap abból is következtet a jövőbeli tulajdoni arányokra, hogy a reptér mostani tulajdonosai részesedésüket a közelmúltban úgy osztották fel, hogy összességében három, 51:29:20 százalékos tulajdoni hányad kijön belőlük.
A reptérért, amely 4 milliárd eurót érhet, várhatóan 2,5 milliárd eurót fizethetnek a vevők a portál számításai szerint, mivel jelenleg mintegy 1,5 milliárd euró hitelállomány terheli.
A 80 százalékos részesedésért így ez alapján 774 milliárd forintot kellene kifizetni.
A kormányzat részéről az utóbbi napokban tett nyilatkozatok szerint az ügylet már februárban lezárulhat. Amint korábban megírtuk, az Európai Bizottság december első felében hagyta jóvá, hogy a magyar állami Corvinus befektetési társaság és a francia Vinci Airports megvegye a Budapest Airportot.
Az már decemberben kiderült, hogy a cég átvétele 2024-re csúszik, a tranzakciót követően a katari állami befektetőcéget is bevonná a magyar kormány, és megvalósítaná a régóta tervezett harmadik terminált is a Liszt Ferenc reptéren.