Kevesebb járattörlés és késés, valamint az új technológiák révén javuló utastájékoztatás és ügyfélelégedettség a Wizz Air szolgáltatásfejlesztési programjának első eredményei, a légitársaság már teszteli a fedélzeti wifit, és érkezik az üzleti utasoknak szánt Wizz Class.
Egy Londonban tartott prezentáción és háttérbeszélgetésen ismertette a Wizz Air az idén áprilisban elindított, Customer First Compass elnevezésű, az utaselégedettség javítását célzó intézkedéseinek első féléves eredményeit, amely egy összességében 14 milliárd eurós befektetés részeként valósul meg.
A program négy fő terület, a termékpaletta, az árazás, a szolgáltatás és a kommunikáció fejlesztésére fókuszál, azzal a céllal, hogy újradefiniálja az ultra low-cost modellt az ügyfélt a középpontba helyező szellemiségnek megfelelően – hangzott el az eseményen.
Mint hangsúlyozták, a légitársaság járatainak 30 százaléka legfeljebb 40 eurós alapárért érhető el, a Wizz Air célja pedig az, hogy a megfizethető árak fenntartása mellett magas színvonalú üzemelést és ügyfélszolgálatot nyújtson.
Michael Delehant, a Wizz Air kereskedelmi és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese prezentációjában bemutatta, hogy az idei utazási csúcsszezonnak számító, áprilistól szeptember végéig tartó fél évben a légitársaság 7 százalékkal több járatot közlekedtetett az előző év azonos időszakához viszonyítva, valamint 5 új bázison és 250 új útvonalon kezdte meg az üzemelést, így az idei évben elérheti a 75 milliót a légitársaság utasainak száma.
Több olyan nap volt a légitársaság eddigi legjobb nyaraként jellemzett időszak folyamán, amikor 1000 feletti járat repült a Wizz Air hálózatában – emelte ki.

Az átlagos járatteljesítési arány 99,5 százalék volt, a tervezett járatoknak tehát a fél százalékát voltak kénytelenek törölni, főként külső okok, például a közel-keleti konfliktus és a légiforgalmi irányító szolgálatok sztrájkjai miatt – hangsúlyozta.
Ezzel párhuzamosan 22 százalékkal javult a járatok pontossága, a tervezett fordulóidők betartása terén pedig 34 százalékos javulást értek el, de a 3 óránál hosszabb késések arányát a következő időszakban igyekeznek még lejjebb szorítani – részletezte Delehant.
A légitársaság prezentációjában kitért arra is, hogy új technológiák, köztük mesterséges intelligencia alkalmazásával fejleszti az ügyféltájékoztatást és a kommunikációt, bevezették a weboldalon és mobiltelefonos alkalmazásban elérhető „My Journey” funkciót, ahol az utas minden szükséges információt megtudhat a járatáról és kezelheti a foglalását. Törlés esetén az átfoglaláshoz, szállásfoglaláshoz sem kell már telefonálni, sőt késés esetén repülőtéri étel-ital utalványt is ezen keresztül tud kézbesíteni a légitársaság a hagyományos papíros megoldás helyett. A My Journey funkcióit a következő időszakban még tovább fejleszti a vállalat.
Az esetleges zavarok, például késés esetén a légitársaság automatikus üzenetben tájékoztatja az utast, emellett az Amelia AI-chatbot az esetek döntő részében képes érdemi információt és megoldást nyújtani, illetve akár tömeges proaktív hívásokat is képes lebonyolítani, amely egyébként nem lenne lehetséges. A vállalat mérései szerint az ügyfelek 86 százaléka megoldást tudott kapni helyzetére a chatbot segítségével.
Az AI az információk összegyűjtésével az élő ügyfélszolgálat munkáját is hatékonyabbá és gyorsabbá teszi, mindemellett 20 százalékkal nőtt az angolul beszélő ügyintézők száma.
Mindezeknek köszönhetően a légitársaság saját mérési eredményei szerint a zavarok kezelése 5, az ügyfél-elégedettség pedig 10 százalékos javulást mutatott az elmúlt fél évben.

Az új technológiák, beleértve a mesterséges intelligencia biztosította eszközöket, az ügyfélszolgálat és a járatüzemeltetés optimalizálását, valamint zavarok idején a gyors döntéshozatalt is segítik.
Delehant erre példaként említette a Spanyolországot és Portugáliát tavasszal napokra megbénító áramszünet hatásainak kezelését, amelynek köszönhetően sikerült a minimálisra szorítani a tovagyűrűző késéseket és a törölt járatok számát, másnap reggelre pedig sikerült stabilizálni a hálózat működését.
A mesterséges intelligencia a valós idejű időjárási adatok elemzésével az optimális repülési sebesség és magasság megválasztásánál is segíti a pilóták munkáját, ezáltal javítva az üzemanyag-fogyasztást – tette hozzá.
A prezentációban kitértek arra, hogy tovább bővült a flotta is, a 250. repülőgép várhatóan novemberben csatlakozik a flottához, ugyanakkor a Pratt & Whitney hajtóművek nem tervezett, közel egy évig tartó javítása miatt továbbra is folyamatosan 40 darab gépét kénytelen parkoltatni a légitársaság, és a probléma, bár csökkenő darabszámban, de még két évig eltart.
A 4,6 év átlagéletkorú, 70 százalékban az új generációs Airbus A321neo típusra épülő flottának köszönhetően a Wizz károsanyag-kibocsátása az egyik legalacsonyabb az európai légitársaságok közül, 2029-re pedig már csak ez a típus lesz a flottában. Az egy utasra eső emissziót közel 4 százalékkal sikerült csökkenteni az előző év azonos időszakához képest.
A légitársaság az elmúlt időszakban úgy szervezte át a hálózatát, hogy a repülőgépek hajtóműveit nagyobb mértékben igénybe vevő forró éghajlatú és poros (sivatagi) repülőterekre üzemelő járatok száma 5 százalék alá csökkent.
Fedélzeti wifi, „business class”, új értékesítési csatornák
Michael Delehant bejelentette, hogy – mint megírtuk – a Wizz Air az All You Can Fly program harmadik körét tízezer újabb tag számára, éves 499 eurós áron.
A Wizz Air UK egyes repülőgépein fedélzeti wifi technológiákat tesztel a légitársaság, és ha beválik, akkor számos szolgáltatást tehet elérhetővé ezen keresztül a légitársaság. Lehetőség nyílhat például a repülés közben tartalmak fogyasztására (filmek), de emellett az utasok szöveges üzeneteket is küldhetnek és fogadhatnak, vagy applikáción keresztül rendelhetik meg a fedélzeti ellátást.
Az év végétől öt bázison, köztük a budapestin is elérhetővé válik a Wizz Class elnevezésű szolgáltatáscsomag.

Ez a jelenleg külön-külön megvásárolható kényelmi extrákat – például a nagyobb lábteret, elsőbbségi beszállítást, stb. – egy csomagban tartalmazza, azonban új elemként üresen hagynák a szolgáltatást megvásárló utas melletti középső ülést, de ez csak az adott járat foglaltságtól függően lesz elérhető.
A Wizz Air nem tervezi, hogy a hagyományos légitársaságokhoz hasonlóan külön sorokat tartson fenn repülőgépein a business class részére, hiszen ultra low-cost cégként továbbra is a magas töltöttségi mutatójú járatokra törekszik.
A légitársaság emellett fejleszti az aggregátorok és a közvetítőoldalak által használt API-kapcsolatokat is, amelytől azt reméli, hogy a jegyértékesítés 10 százaléka lesz elérhető ezen az értékesítési csatornán.


















