Elindítja Project Sunrise munkanéven emlegetett ultrahosszú járatait a Qantas 2025-től, az ausztrál légitársaság ehhez 12 darab A350-1000-est rendelt meg. A jövő évtől megújuló belföldi flottában pedig 20 A321XLR és 20 A220-300 váltja a régebbi Boeing 717 és 737 típusokat.
A Qantas régebb óta tervezi közbenső leszállás nélküli, ultrahosszú járatok indítását például Sydney és London, valamint Sydney és New York útvonalon, de a világjárvány miatt a döntést az utóbbi két évben folyamatosan halasztotta a légitársaság. Bár korábban az ausztrálok jelezték, hogy a Boeing 777-8 helyett az Airbus A350-1000-es típust preferálják e célra, a kötelező érvényű megrendelést csak most írták alá.
A szerződés szerint 12 darab A350-1000 áll forgalomba a légitársaságnál, 2025 végétől. Az akár 16 100 kilométeres utak megtételére képes, módosított gépek az eddig használt típusok hatótávolságát meghaladó útvonalakon órákat takarítanak majd meg az átszállásos opciókhoz képest.
A légitársaság A350-1000-esei összesen 238 utas szállítására lesznek berendezve négy osztályon, a prémium ülések aránya több mint 40 százalékot tesz majd ki.
Az első osztályon hat luxuslakosztályt alakítanak ki, amelyekben dönthető fotel, külön ágy és saját használatú szekrény áll majd rendelkezésre. Az üzleti osztályon a legújabb gépeknél már megszokott, személyes teret biztosító 52 darab „Business Suite” kabin nyújt kényelmet az utasoknak. A prémium turista és turista osztályokon is a szokásosnál nagyobb lesz majd, előbbin 40-en, utóbbin 140-en foglalhatnak helyet.
A repülőgépek fedélzeti kialakítását speciálisan a hosszútávú repülésekre tervezték, amelyet korábban három próbajáraton is kutatók és szakértők bevonásával tesztelt a Qantas.
A fedélzeten egy „Wellbeing Zone”-nak hívott helyiségben mozgathatják át és frissíthetik fel majd magukat az utasok.
A Qantas meghozta a végleges döntést a közép- és rövid hatótávú flottája megújításáról is, a kiöregedő Boeing 717-eseket és 737-eseket is Airbusok váltják. Az ausztrál légicég bázisain a jövő év végétől kezd forgalomba állni a most megrendelt 20 darab A321XLR és 20 darab A220-300-as. A repülőgépekhez a Pratt & Whitney hajtóműveit választotta a légitársaság.
Ezek mellett 2034-ig még 94 példány vásárlási jogait hívhatja le a Qantas, bár ezek átvételének ütemezését és típus-megoszlását nem hozták nyilvánosságra. A mostani megrendelés kiegészíti a cég low-cost leányvállalata, a Jetstar 109 Airbus A320neo családba tartozó gépre szóló, már meglévő rendelését.
Az új generációs repülőgépek nagyobb hatótávval, alacsonyabb károsanyag-kibocsátással rendelkeznek elődjeiknél, emellett halkabbak és gazdaságosabbak is, valamint nagyobb kényelmet, jobb repülési élményt biztosítanak az utasoknak. A Project Sunrise-járatok szén-dioxid-kibocsátását teljes mértékben kiváltja majd a légitársaság.
A döntéssel ezer új munkahelyet hoznak létre, valamint számos előrelépési lehetőséget teremt meglévő dolgozóinak az ausztrál cég.