Több évnyi tárgyalás és előkészítés után aláírták az Európai Unió és Katar közötti légiforgalmat szabályozó egyezményt, de néhány EU-tagország esetében egyelőre korlátozások maradnak érvényben 2024-ig.

A fejleményekről az Európai Bizottság mint versenyjogi szerv számolt be, a friss tájékoztatás szerint a 2016-ban indult ügyet most sikerült lezárni.

Az eddigi, országonkénti bilaterális légügyi egyezményt egy uniós szintű váltja fel, amely azonban egyelőre nem ad teljes szabadságot sem a Qatar Airways, sem az EU légitársaságai számára.

Fotó: AIRportal.hu

Belgium, Németország, Franciaország, Olaszország és Hollandia, valamint Katar között ugyanis a 2022-es téli menetrendi időszakban még korlátozzák a heti járatszámot áru- és utasszállítás esetében egyaránt, ezt fokozatosan oldják fel 2024-ig.

Emellett ötödik szabadságjogot csak a dedikált cargo-forgalomra biztosít az egyezmény a katari légicégeknek, így nem indíthat a Qatar Airways olyan utasszállító járatot, amelyhez közbenső megállóként uniós repülőteret iktat be például az Egyesült Államok felé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint arról többször mi is beszámoltunk, az unió és a közel-keleti ország közötti légügyi megállapodás tető alá hozása nem volt zökkenőmentes, a nagy hálózatos légitársaságok is támadták, mert megítélésük szerint a Qatar Airways nem teljesen átlátható működése nem biztosítja az egyenlő versenyfeltételeket.

Az egyezséget már 2019 tavaszán megkötötték, de a dokumentumokat akkor még nem írták alá, csak parafálták (a végleges dokumentumot minden oldalon ellenjegyezték – a szerk.)

A bizottság tájékoztatása szerint a koronavírus-járvány, valamint az Egyesült Királyság és Spanyolország vitája a gibraltári repülőtér hovatartozása okán szintén lassította a folyamatokat, de végül hatályba léphetett az egyezmény.