A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér első európai légikikötőként biztosít független beltéri navigációs applikációt vak és gyengén látók számára, emellett 1100 méter hosszan taktilis sávokat helyezett ki az utasforgalmi területeken.
A Budapest Airport közleménye szerint Európában több mint 30 millió vak és gyengén látó ember él, de a közlekedési rendszerek több mint 96 százaléka még mindig nem teljesen akadálymentes számukra. A repülős utazás, a vasúti vagy a városi tömegközlekedési eszközök használata is rendkívül nehéz, sőt bizonyos esetekben lehetetlen nekik.
A „DANOVA – Innovatív közlekedési szolgáltatások vak és gyengén látó utasok részére a Duna régióban” elnevezésű, az Európai Unió Interreg Danube kutatás-fejlesztési keretprogramjából finanszírozott kezdeményezés célja, hogy a vak és gyengénlátó utasok számára teljes mértékben, önállóan hozzáférhetővé tegye a légi, vízi és földi tömegközlekedési eszközök használatát.
A transznacionális kezdeményezéshez és a 14 partnerből álló nemzetközi konzorciumhoz a Budapest Airport is csatlakozott, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) együtt. A reptérüzemeltető a DANOVA projektben beltéri navigációs alkalmazást biztosít az önálló utazás megkönnyítése érdekében, valamint a szoftveren felül, saját beruházásként, mintegy 31 ezer euró értékben 1100 méter hosszan taktilis sávokat is elhelyezett a 2-es terminál tranzitterületén.
A Budapest Airport és a BKK a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét, valamint a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesületét is bevonta a projekt tervezésébe, hogy a fejlesztés valóban igazodjon az igényekhez.
Hogyan működik a BindiMaps alkalmazás?
A Budapest Airport beltéri navigációs applikációt tett elérhetővé a 2-es terminál földi oldalán. Az Android és iOS eszközökre is letölthető alkalmazást az ausztrál BindiMaps nevű cég hozta el Budapestre.
A hangalapú vezérlés angol nyelven működik: az utas a telefonján elérhető kisegítő szolgáltatás segítségével bediktálja az applikációba a kívánt úticélt, az alkalmazás pedig 2-4 cm pontossággal elnavigálja őt a kiválasztott helyszínre.
A fejlesztés precizitását jól mutatja, hogy az alkalmazás a női és férfi mosdókat is megkülönbözteti. A Budapest Airport az alkalmazás népszerűségétől függően a jövőben magyar nyelven is elérhetővé teszi a programot.
Az alkalmazás az érkező, belvárosba igyekvő utasokat elirányítja a 100E busz megállójáig. A dedikált repülőtéri buszokon – a 200E és 100E járatokon – hangos bemondás hívja fel a figyelmet a BindiMaps letöltésére és az alkalmazás beállításának módjára.
A BindiMaps alkalmazásban egyébként térképalapú navigáció is elérhető, amely minden utas számára segítséget jelenthet a terminálon belüli tájékozódáshoz. Az applikációban mindemellett kerekesszékes üzemmódot is be lehet állítani, ez esetben kikerüli a lépcsőket.
A DANOVA-projektben a Budapest Airport jelenlegi weboldala akadálymentesítési elemzését is elvégezte az Informatika a Látássérültekért Alapítvány közreműködésével. A vizsgálat eredményeit a vállalat az új honlapja fejlesztése során, 2023-ban integrálja.