Az ezerötszázadik A330-as, amely egy A330-900neo, a Delta Air Lines flottájába került. A minap az európai hatóság kiadta a tanúsítást a megnövelt, 251 tonnás legnagyobb felszállótömegű változatra, ami jelentős hatótáv-növekedést jelent ugyanakkora terhelésnél.
Adatbázisok szerint az A330-900neo típusú példányt a Rolls-Royce Trent 7000-es hajtóművével szerelték, az amerikai légitársaság 29 business, 28 prémium economy és 224 turista osztályú üléssel kérte. Pici szépséghibája azért van az ünneplésnek: a gépet az átvétel után Amszterdamba repülték, és azóta is ott tárolják.
Az A330-as típus az A300-as utódaként 1992-ben szállt fel először, és két évvel később, 1994-ben teljesítette első kereskedelmi útját az azóta az Air France-ba olvadt Air Inter légitársaság színeiben. Az Airbus közleménye szerint a típus igazi úttörő volt, mivel ez volt az első, amelynek végösszeszerelő sora a festőhangárhoz és a belső kialakítást végző csarnokhoz közvetlenül kapcsolódott.
A kétezres években az Airbus nagy hangsúlyt fektetett a típus folyamatos fejlesztésére: a közlés szerint évente 150 millió eurót költöttek arra, hogy újabb technológia kerüljön a fedélzetre. Ennek részeként alakították ki az áruszállító A330-200F, valamint a hadiipari igényeket kiszolgálni képes MRTT (Multi Role Tanker Transport) változatot.
A legfrissebb adatok szerint a korábbi generációs szériából 1486 darabot rendeltek, ebből 1452 készült már el, és 1383 most is szolgálatban van.
Az újabb hajtóművekkel, kompozit szárnyvégekkel és új kabinbelsővel felszerelt neo változat már nem ennyire sikeres: a 2018 novemberében a TAP színeiben szolgálatba álló verzióból eddig 332 darabot rendeltek és 49-et adtak át üzemeltetésre szeptember 31-ig.
Az Airbus közleményében megjegyezte, hogy a rövidebb törzsű 800-as verzió, amelyből mindössze 18 példányt adtak el eddig, a következő hetekben állhat kereskedelmi forgalomba.
Az A330-900-as megnövelt, 251 tonna legnagyobb felszállótömegű variánsának tanúsítását a napokban adta ki az uniós hatóság (EASA) a gyártó közleménye szerint.
A súlyt nem növelő, speciális szerkezeti megerősítések révén ez a változat standard terheléssel 1200 kilométerrel többet, akár 13 300 kilométeres utat is megtehet, vagy 6 tonnával több hasznos terhet (utast és csomagot) szállíthat az alapvariánshoz képest.
A közlemény hozzáteszi: emellett a futóműveket is áttervezték, ezek nagyobb karbantartási ciklusa ennek is köszönhetően 10-ről 12 évre nőtt.
A gyártó szerint a 200 és 251 tonna közötti legnagyobb felszállótömegű variánsokkal számos választási lehetőséget adnak az üzemeltetőknek. Az új, nehezebb változat első üzemeltetője a Corsair francia üdültető légitársaság lesz. A rövidebb törzsű, 800-as széria jövőre lesz elérhető a jobban terhelhető változatban.