A típus indító légitársasága megkapta az új generációs, kínai fejlesztésű, keskenytörzsű repülőgép első példányát, amely 2023 elejétől szállít majd utasokat.

A B-919A lajstromjelű példányt a gyártó Sanghaj-Putung reptéren működő üzeméből átrepülték a kínai metropolisz másik repterére, Hongqiaora.

Ezt a példányt korábban a gyártó demonstrátorként használta a bemutatókon.

A légitársaság öt példányt állít forgalomba a kétosztályos székezéssel 8 business és 156 turista osztályú, azaz összesen 164 utas szállításra berendezett C919-esből.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A C919-es sorozatgyártásához december elején adta ki a szükséges jóváhagyást a kínai légügyi hatóság, a kereskedelmi forgalomba állítást lehetővé tevő bizonyítványt pedig szeptember végén kapta meg.

A típus a kínai repülőgépgyártás büszkesége, ám jelentős arányban tartalmaz nyugati gyártóktól importált részegységeket. A GE és a Safran közös vállalata, a CFM gyártja a hajtóműveket, a Collins Aerospace a kommunikációs és navigációs, a Honeywell pedig a repülésirányító rendszereket, a gép futóművei és a kormányfelületeket működtető rendszerek a Liebherr Aerospace-től érkeznek.

Ezek az óriáscégek jelentős beruházásokat hajtottak végre és vegyesvállalatokat hoztak létre Kínában a C919-es program kiszolgálására, a szükséges fejlesztések elvégzése és a gyártókapacitások kialakítása érdekében.

A típus programját emiatt nagy mértékben hátráltathatják a Kína elleni nyugati kereskedelmi korlátozások és a politikai feszültségek. Technikai gondok mellett a szankciók miatt az alkatrész-ellátásban felmerült problémák következtében éveket csúszott a típus szűzrepülése és a berepülési program, ezzel a korábban még 2016-ra tervezett forgalomba állítás is.

A C919-es 158-168 utas szállítására képes, hatótávolsága pedig 4075-5555 kilométer. A gyártó korábbi közlése szerint hét kínai lízingcég összesen 300 C919-es megrendeléséről írt alá szerződést a gyártóval a november elején Csuhaiban megrendezett légiszalonon.